Langkau ke kandungan utama

Ilmu Mutu Manusia

Seperti biasa, Ahad malam Isnin adalah waktu paling sukar untuk aku lelapkan mata. Jam dalam badan masih bercuti. Maka di waktu ini, 1.35 tengah malam, aku masih berjaga dan belum ada tanda-tanda mengantuk. Dalam keadaan begini, internet adalah teman setia. Aku akan baca apa saja yang menarik. Setiap perkara baru yang aku temui, aku akan cari maklumat tambahan di Wikipedia, kalau ada.

Ada beberapa blog yang cuba merungkaikan teori asal usul orang Melayu dan sejarahnya dari perspektif dan sudut pandangan yang berbeza. Ada yang logik dan tidak kurang juga yang tidak masuk akal. Aku sering mahu tahu apa yang berlaku sebelum 1400an, titik popular permulaan sejarah Melayu yang sering ditulis dalam buku sejarah sekolah atau diceritakan dalam banyak medium. Aku faham kenapa begitu sedikit maklumat mengenai sejarah Melayu sebelum itu banyak berunsurkan Hindu dan Buddha serta mungkin paganisme dan itu adalah begitu taboo bagi suasana politik sekarang. Kita tidak boleh sama sekali asosiasikan orang Melayu dengan Hindu atau Buddha, apatah lagi lain-lain agama selain daripada Islam.

Mungkin atas sebab itu juga, usaha kajian sejarah di tapak sejarah seperti Gangga Negara dan Lembah Bujang kurang mendapat perhatian serius kerana ianya berkait dengan agama lain yang pernah dianuti oleh orang Melayu suatu ketika dulu. Tetapi kita tidak kisah bila majlis perkahwinan kita diserikan dengan persandingan, berinai dan lain-lain 'adat' kerana ianya telah ditafsirkan sebagai adat Melayu, bukan adat ajaran agama lain.

Aku fikir, sampai bila pun isu asal usul orang Melayu ini tidak akan habis kerana kerajaan kita lebih berminat untuk menggunakan Melayu sebagai batasan kuasa yang perlu dipatuhi oleh bangsa lain, bukan sebagai bangsa yang pernah gah dengan pelabuhan entrepot dan bahasa linguafranca di seluruh kepulauan Melayu. Kalau orang Melayu dulu boleh menerima dan asimilasi budaya lain ke dalam budaya Melayu, kenapa kita sebagai Melayu sekarang begitu tegas menghalang bangsa lain mempengaruhi kita?

Tidak berjayakah bangsa Melayu dulu? Dalam sejarah kita ditulis bagaimana kerajaan Melayu Melaka menguasai perdagangan sekitar Nusantara. Pedagang seluruh pelusuk dunia datang berdagang di Melaka  dan mereka diterima dengan tangan terbuka luas. Jangan kita lupa Bendahara Tun Perak adalah seorang yang berketurunan India. Bagaimana beliau boleh begitu berkuasa di Melaka? Malah pengaruh Cina juga begitu besar dalam sejarah Melaka hingga kita menghantar utusan menemui Maharaja Cina dan Sultan Melaka menghadiahkan orang Cina sebuah bukit di Melaka.

Sejauh yang aku nampak, Melaka semasa zaman kegemilangannya adalah sebuah kerajaan multiracial yang unggul di Nusantara menyebabkan bangsa lain yang datang berdagang begitu selesa untuk melakukannya. Bangsa lain tidak diletakkan sebagai bangsa kelas kedua. Mana pergi semua idealisme itu? Siapa yang merosakkannya?

Melalut. Aku tahu. Itu sebab aku suka membaca dan cuba mengetahui lebih mendalam apa yang berlaku di sekeliling aku. Paling aku mahu tahu adalah apa yang berlaku sepanjang tahun 70an, dekad kelahiran aku.

Kamu tahu kenapa? Aku salahkan kemunduran filem Melayu. Kita lebih banyak tahu mengenai tahun 50an dan 60an kerana adanya filem Melayu yang hebat ketika itu. Namun begitu, bila tiba dekad 70an, suasana seperti zaman gelap. Aku tahu terlalu sedikit mengenai apa yang berlaku sepanjang dekad itu.

Jadi ada dua perkara yang sedang aku kaji; pertama, asal usul Melayu dan kedua, apa yang berlaku sepanjang dekad 70an.

Nasib baik ada internet. Tapi, seperti kata orang, "The more we see, the less we know" - Makin banyak yang kita nampak, makin sedikit yang kita tahu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon