Langkau ke kandungan utama

Ilmu Mutu Manusia

Seperti biasa, Ahad malam Isnin adalah waktu paling sukar untuk aku lelapkan mata. Jam dalam badan masih bercuti. Maka di waktu ini, 1.35 tengah malam, aku masih berjaga dan belum ada tanda-tanda mengantuk. Dalam keadaan begini, internet adalah teman setia. Aku akan baca apa saja yang menarik. Setiap perkara baru yang aku temui, aku akan cari maklumat tambahan di Wikipedia, kalau ada.

Ada beberapa blog yang cuba merungkaikan teori asal usul orang Melayu dan sejarahnya dari perspektif dan sudut pandangan yang berbeza. Ada yang logik dan tidak kurang juga yang tidak masuk akal. Aku sering mahu tahu apa yang berlaku sebelum 1400an, titik popular permulaan sejarah Melayu yang sering ditulis dalam buku sejarah sekolah atau diceritakan dalam banyak medium. Aku faham kenapa begitu sedikit maklumat mengenai sejarah Melayu sebelum itu banyak berunsurkan Hindu dan Buddha serta mungkin paganisme dan itu adalah begitu taboo bagi suasana politik sekarang. Kita tidak boleh sama sekali asosiasikan orang Melayu dengan Hindu atau Buddha, apatah lagi lain-lain agama selain daripada Islam.

Mungkin atas sebab itu juga, usaha kajian sejarah di tapak sejarah seperti Gangga Negara dan Lembah Bujang kurang mendapat perhatian serius kerana ianya berkait dengan agama lain yang pernah dianuti oleh orang Melayu suatu ketika dulu. Tetapi kita tidak kisah bila majlis perkahwinan kita diserikan dengan persandingan, berinai dan lain-lain 'adat' kerana ianya telah ditafsirkan sebagai adat Melayu, bukan adat ajaran agama lain.

Aku fikir, sampai bila pun isu asal usul orang Melayu ini tidak akan habis kerana kerajaan kita lebih berminat untuk menggunakan Melayu sebagai batasan kuasa yang perlu dipatuhi oleh bangsa lain, bukan sebagai bangsa yang pernah gah dengan pelabuhan entrepot dan bahasa linguafranca di seluruh kepulauan Melayu. Kalau orang Melayu dulu boleh menerima dan asimilasi budaya lain ke dalam budaya Melayu, kenapa kita sebagai Melayu sekarang begitu tegas menghalang bangsa lain mempengaruhi kita?

Tidak berjayakah bangsa Melayu dulu? Dalam sejarah kita ditulis bagaimana kerajaan Melayu Melaka menguasai perdagangan sekitar Nusantara. Pedagang seluruh pelusuk dunia datang berdagang di Melaka  dan mereka diterima dengan tangan terbuka luas. Jangan kita lupa Bendahara Tun Perak adalah seorang yang berketurunan India. Bagaimana beliau boleh begitu berkuasa di Melaka? Malah pengaruh Cina juga begitu besar dalam sejarah Melaka hingga kita menghantar utusan menemui Maharaja Cina dan Sultan Melaka menghadiahkan orang Cina sebuah bukit di Melaka.

Sejauh yang aku nampak, Melaka semasa zaman kegemilangannya adalah sebuah kerajaan multiracial yang unggul di Nusantara menyebabkan bangsa lain yang datang berdagang begitu selesa untuk melakukannya. Bangsa lain tidak diletakkan sebagai bangsa kelas kedua. Mana pergi semua idealisme itu? Siapa yang merosakkannya?

Melalut. Aku tahu. Itu sebab aku suka membaca dan cuba mengetahui lebih mendalam apa yang berlaku di sekeliling aku. Paling aku mahu tahu adalah apa yang berlaku sepanjang tahun 70an, dekad kelahiran aku.

Kamu tahu kenapa? Aku salahkan kemunduran filem Melayu. Kita lebih banyak tahu mengenai tahun 50an dan 60an kerana adanya filem Melayu yang hebat ketika itu. Namun begitu, bila tiba dekad 70an, suasana seperti zaman gelap. Aku tahu terlalu sedikit mengenai apa yang berlaku sepanjang dekad itu.

Jadi ada dua perkara yang sedang aku kaji; pertama, asal usul Melayu dan kedua, apa yang berlaku sepanjang dekad 70an.

Nasib baik ada internet. Tapi, seperti kata orang, "The more we see, the less we know" - Makin banyak yang kita nampak, makin sedikit yang kita tahu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...