Langkau ke kandungan utama

Kenangan Woodtech

Agak lama aku mencari kawan-kawan lama satu batch semasa belajar di Institut Teknologi Mara (ITM) sekitar 1993 - 1996/7. Selepas habis belajar, masing-masing terus 'lost contact', hingga aku bertemu kembali dengan beberapa orang daripada mereka di Facebook. Syukur ada Facebook.

Dip. In Wood Technology 1993 - 1996/7 - all eleven of us plus a lecturer.
Berdiri dari kiri - Erwan, Fauzi@Jep, Bob, Zamri, Aku@Idan, Hafiz, Man Jawa
Duduk dari kiri - Kak Pah, lecturer, Yus, Arwah Kak Nor, Dillah
Kami cuma ada 11 orang dalam satu batch. Satu keluarga kecil yang aku fikir cukup rapat dan akrab. Kalau antara kami bergaduh, semua orang tahu dan dapat rasakannya. Seorang daripada kami sudah pergi mengadap Yang Maha Esa. Kak Nor meninggal dunia pada tahun 1998 kerana sakit. Dia paling tua antara kami dan di penghujung hayatnya, dialah paling rapat dengan aku. Dia juga banyak mengajar aku erti kehidupan; hidup jangan berdendam, hargai orang lain dan belajar memohon maaf dan memaafi orang.

Antara semua daripada mereka, aku sekali sekala berhubung denga Bob. Dia sekarang adalah seorang pensyarah di Politeknik Shah Alam. Mungkin kerana selepas belajar, aku lebih banyak habiskan masa dengan dia dan keluarganya.

Melalui Facebook, aku temui kembali Kak Pah. Melalui Kak Pah, aku temui kembali Dillah. Kemudian melalui Dillah, aku temui kembali Fauzi dan Zamri. Setakat ini, hanya kami berlima yang sah ada akaun Facebook. Man Jawa, Bob, Hafiz, Yus dan Erwan, masih aku belum temui.

Yus juga merupakan bekas teman wanita aku ketika di UiTM. Kami putus pada tahun 1998, dua minggu sebelum Kak Nor meninggal dunia. Kali terakhir aku telefon beliau, dia sudah berhenti kerja dan mungkin menumpukan sepenuh perhatian kepada anak-anak beliau. Itu lima tahun lepas.

Kak Pah dan Dillah bekerja di syarikat yang sama suatu ketika dulu. Malah aku dulu juga pernah bekerja di syarikat yang sama dengan Dillah. Kali terakhir aku tahu Fauzi bekerja di sebuah kilang membuat lantai parquet di Kuala Selangor (kalau tidak silap). Semalam ketika berbual, aku lupa tanya dia bekerja di mana sekarang.

Man Jawa pula pernah bekerja di kilang kertas Genting Sanyen di Banting. Sekarang, Fauzi beritahu di bekerja di USM Pulau Pinang. Zamri pula menjadi cikgu sekolah. Hafiz dan Erwan, aku tidak tahu apa yang terjadi dengan mereka. Harapnya mereka sedang hidup dengan aman damai.

Aku tidak grad bersama mereka. Itu cerita lain. Tetapi aku sentiasa ingat dan hargai kenangan bersama mereka ini. Harapnya, aku boleh jumpa semua mereka kembali suatu masa nanti. InshaAllah.

Menuju ke kelas amali di Forest Research Institute, Kepong.
Dari kiri - Bob (belakang), Aku, Zamri dan Fauzi
Memang semasa belajar dulu, destinasi paling kerap kami pergi adalah di Institut Penyelidikan Perhutanan, Kepong atau FRIM. Banyak kelas amali kami dilakukan di sana; membuat kertas, cement board, fibre-board dan belajar ilmu perhutanan lain seperti mengenali pokok. Kadang-kadang kami habiskan masa sehingga lewat malam di FRIM untuk menyiapkan kerja.

Aku dan Dillah di hadapan 'kilang' di FRIM.
Rehat di Kafe FRIM sementara menunggu kelas seterusnya.
Kalau kamu tengok gambar-gambar lama aku, kamu akan dapati bahawa aku sangat kurus. Ketika itu berat aku cuma 63 - 65 kg, berbanding berat sekarang yang hampir mencecah 90kg. Hehe. Nasiblah. Aku tengok kawan-kawan lama aku lain pun lebih kurang sama juga.

Misi aku seterusnya; mencari saki baki sahabat batch Woodtech. Harap aku berjumpa kembali dengan mereka.

Ulasan

  1. Anonymous4:25 PTG

    member yg sorang lagi namanya erwan bin hamid........last sekali yg aku tau dia mengajar uniersiti malaysia sabah!

    BalasPadam
  2. Oh ya la.. Thank bro. Hehehe. Aku perbetulkan nanti.

    BalasPadam
  3. tumpang tanya...ni wood tech kat itm shah alam ke?kenal student nama norisham?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon