Langkau ke kandungan utama

Bebaskan Politik Malaysia Daripada Politik Feudalisme

Tengok. Tengok.

Selama yang aku perhatikan, wakil rakyat di parlimen tidak lebih daripada menjaga periuk nasi dan partinya dulu sebelum mengambil berat hal rakyat. Selama ini yang bertelagah di parlimen itu bukan kerana mempertahankan hak rakyat tetapi hak individu dalam sesebuah parti dan parti itu sendiri. Maka saban hari kita lihat parti politik bergaduh antara satu sama lain dan itu kerja yang orang ramai sangka, berjuang untuk mereka.

Bab mana yang mereka berjuang untuk rakyat? Lepas bergaduh dalam parlimen, mereka masih boleh bergelak ketawa sambil hisap rokok di lobi parlimen. Dalam dewan, semua mahu jadi singa.

Seperti yang aku pernah kata dulu, sistem politik di Malaysia masih bersifat feudalistik. Pemimpin diagung-agungkan dan berkuasa lebih dari yang sepatutnya. Rakyat yang memilih pemimpin pula kemudiannya ditekan dan diminta untuk menyembah hormat kepada pemimpin ini. Tengok bila ada perjumpaan dengan wakil rakyat; berapa lama rakyat kena tunggu untuk jumpa wakil mereka yang sering lambat tiba. Atau kita kena berbaris sepanjang jalan menyambut wakil kita. Apa motif kita panggil dia wakil kalau kita kena sembah dia macam dewa?

Mereka, sang wakil rakyat ini sepatutnya bekerja untuk rakyat. Masuk parlimen kemudian mengadu,

"Jalan di hulu ceruk ini masih belum ditar sejak merdeka dulu dan orang di kawasan itu sejumlah 100 orang mengarahkan saya menyuarakannya di dalam dewan ini!"

Tetapi tidak. Sebaliknya mereka akan masuk dalam dewan kemudian mengeluarkan segala konsep, cadangan dan hujah yang kononnya untuk kebaikkan rakyat. Ada tanya rakyat dulu ke sebelum mencadangkannya? Mereka akan jawab tidak perlu kerana mereka tahu apa yang baik untuk rakyat.

Tengok. Mereka kata mereka tahu apa yang baik untuk rakyat. Jadi apa motif kalau kita pilih seseorang menjadi wakil kita tetapi tidak mahu ambil pusing dengan cadangan dan keluhan kita? Sebaliknya mereka rasa mereka lebih tahu dan lebih senang kalau mereka tolong fikirkan untuk kita. Kita tidak perlu buat apa-apa kecuali pada setiap kali pilihanraya, kita undi mereka.

Hasilnya nanti, saban tahun pembangunan akan dibawa ke tempat kita (kalau wakil rakyat itu ada pengaruh untuk melakukannya) sikit-sikit supaya orang nampak dia buat kerja. Sokong lagi, maka kita akan dapat lagi. Kalau kita tidak sokong dan pilih parti lawan yang tidak memerintah, maka kita akan dibiarkan. Padan muka, siapa suruh tidak sokong.

Itu bukan feudalistik namanya?

Aku bukan mahu membodek kamu supaya menyokong mana-mana pihak. Aku mahu kita sebagai rakyat dan ada hak mengundi dan memilih wakil kita supaya menjadi lebih bijak. Orang yang kita pilih itu adalah wakil kita. Pecacai kita. Kita suruh dia buat kerja. Malah mereka dibayar gaji (melalui cukai yang dikutip daripada kita) supaya buat kerja untuk kita. Bukan buat kerja sesedap perut mereka.

Aku hendak beritahu kamu apabila wakil rakyat hendak jumpa kamu, wakil rakyat sepatutnya datang dulu dan tunggu kamu, bukan sebaliknya. Dia cuma wakil, bukan raja. Dia cuma orang yang diamanahkan untuk menjalankan tugas, bukan sultan yang memerintah negeri ini. Wakil kita, kita tentukan siapa dia. Bukan dia desak kita tentukan siapa dia. Wakil rakyat yang tidak menjalankan tugas, bila-bila masa pun kita boleh desak dia letak jawatan. Kita boleh pilih orang lain. Agak-agak bila kita desak wakil rakyat kita sekarang, mahu atau tidak dia letak jawatan? Melainkan dia mati, rasanya susah sangat.

Aku faham. Kita pilih dia sebagai wakil rakyat. Jadi kita perlu hormat dia sebagai wakil kita. Tapi hormat kita itu biarlah berpada-pada. Jangan sampai hormat seperti kita hormat dewa atau raja. Kita hormat sebagai seorang yang memegang amanah dan tanggungjawab yang besar. Sepatutnya datang hormat itu dimulakan daripada wakil rakyat itu sendiri. Dia perlu sentiasa hormat dengan pemilih dia. Bila itu ada, baru timbul hormat orang terhadap dia. Baru timbul rasa bangga dan rasa bertuah orang terhadap dia.

Tetapi bila dia kata dia lebih tahu daripada kita dan tidak peduli kita, kita masih mahu sokong dia? Dia tahu keadaan itu lalu dia kata, jangan pilih dia, pilih parti yang diwakilinya. Bullshit. Keadaan akan terus sama kalau begitu. Dia kekal di tempat yang sama tanpa perlu bersusah payah membantu kita. Kita akan terus bayar cukai untuk bayar gaji dia. Itu feudalistik namanya.

Jadi pengundi yang bijak. Jadi manusia yang bijak.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon