Langkau ke kandungan utama

Mainan Mimpi

Aku alami mimpi paling pelik malam tadi. Malah hingga sekarang aku masih ingat plotnya walaupun skrip sudah lupa.

Ceritanya lebih kurang begini;

Aku sedari aku sedang berada di sebuah kompleks bangunan terbuka dan di antaranya ada ada sebuah kolam (aku rasa kolam). Aku nampak beberapa orang berdiri di dua buah bangunan di kiri kanan kolam, ada seorang wanita di penghujung bangunan sebelah kiri tepi kolam. Aku berada di dalam air. Mulanya aku fikir apa yang aku perlu buat. Wanita itu tidak pun dalam ketakutan dan orang berada di sekeliling, walaupun sedang menunggu untuk menyerang hendap, tidak bersenjata. Aku juga sedari bahawa mereka tidak mahu turun ke dalam kolam seperti yang sedang aku lakukan.

Tiba-tiba datang seorang lelaki menjerit kepada aku mengarahkan aku melarikan wanita tersebut dari tempat itu. Kumpulan lelaki yang ada di sekeliling mula melakukan serangan. Mereka tidak kelihatan seperti manusia biasa. Suara garau dan kasar dengan mata yang bersinar cuba menerkam ke arah wanita tersebut. Aku yang terdengar jeritan lelaki itu terus menerpa ke arah wanita yang berada di penjuru bangunan. Anehnya, aku seperti bukan melompat keluar dari kolam, tetapi terbang keluar dari kolam menuju arah wanita itu. Apabila semakin hampir, aku terpaksa mempertahankan diri daripada serangan kumpulan tadi. Serangan mereka dapat dipatahkan dengan mudah dengan aku hanya perlu mengarahkan telapak tangan ke arah mereka dan seperti ada energi ghaib keluar darinya dan menghentam ke arah kumpulan penyerang tersebut, lalu mereka terpelanting jauh.

Bila tiba di sisi wanita tersebut, aku dapati dia tidak panik atau ketakutan, malah kelihatan bersahaja. Aku nampak lelaki yang menjerit mengarahkan aku menyelamatkan wanita tersebut sedang bergelut dengan kumpulan penyerang. Sekali lagi jeritan darinya aku dengar, menyuruh aku beredar segera sambil membawa bersama wanita tersebut.

Lalu aku mengangkat wanita itu dengan ke dua-dua belah tangan. Lelaki seorang lagi sudah tiba di sisi aku lalu mengajak aku beredar dari tempat itu. Dia kemudiannya terbang meninggalkan tempat itu. Aku pantas mengikutinya. Aku membelakangi arah tujuan sambil erat memegang wanita tersebut dan melihat tempat yang ditinggalkan. Aku dapati kumpulan penyerang tersebut cuma memerhatikan pergerakan kami.

Sepanjang 'penerbangan' itu, aku tidak pernah melihat ke arah hadapan, aku terus terbang membelakangi destinasi sambil erat mendukung wanita itu yang kelihatan sedang lena tidur. Jauh perjalanan kami bertiga. Sehingga tiga hari, baru kami tiba di destinasi. Wanita yang aku dukung sudah aku turunkan dia dari dukungan dan dia berdiri melihat suasana sekeliling.

Lelaki yang membawa aku dan wanita itu ke destinasi baru ini datang menghampiri aku. Lalu dia menerangkan bahawa kumpulan penyerang tadi adalah sejenis makhluk yang sudah tidak hidup lagi tetapi dalam masa yang sama, tidak boleh mati. Maksudnya mereka tidak boleh dibunuh kerana sekiranya mereka dibunuh, mereka akan menjelma menjadi makhluk yang lebih dasyat lagi. Mereka ini dalam keadaan biasa wujud seperti roh manusia di dalam avatar yang berbentuk badan manusia biasa.

Untuk mengenali mereka, hanya orang seperti aku, lelaki dan wanita yang aku selamatkan itu saja boleh melakukannya. Hanya kami yang boleh nampak susuk mereka sebenarnya. Paling istimewa, kami dikurniakan dengan keupayaan untuk berbicara makhluk ini. Ada antara makhluk ini yang baik, malah mereka menerima arahan-arahan tertentu daripada kami. Ada antara mereka yang bersifat jahat. Mereka inilah yang menyerang kami di tempat berkolam itu.

Kolam itu pula sebenarnya bukan air biasa. Ianya adalah kolam cecair aneh yang apabila terkena kepada makhluk aneh, mereka akan terpisah secara automatik dengan avatar mereka. Malah, melalui mimpi aku ini, aku dapat lihat bagaimana makhluk ini terpisah daripada avatar mereka; kepala sehingga badan di bahagian hadapan akan terbelah dua, menampakkan susuk makhluk yang mendiaminya. Makhluk ini berwarna kelabu seperti bayang-bayang bersusuk seperti manusia, punyai mata, hidung, mulut dan lain-lain seperti manusia juga, cuma dalam bentuk bayang-bayang kelabu.

Sekiranya makhluk ini dibunuh, mereka akan bertukar menjadi makhluk yang lebih hodoh dan besar, bergigi tajam dan bermata merah. Ianya memerlukan kami bertiga untuk menewaskan seekor makhluk ganas itu.

Aku juga diterangkan oleh lelaki itu bahawa tugas aku adalah untuk menjaga makhluk itu (yang baik) supaya tidak terjebak dengan makhluk yang jahat. Setiap daripada makhluk itu aku berikan arahan dalam bahasa yang aneh. Ianya seperti kata kunci untuk mereka. Setiap makhluk mempunyai kata kunci yang berbeza, namun begitu, permulaan perkataan kata kunci adalah sama untuk semua makhluk tersebut.

Aku cuma perlu menyebut; "{ kata kunci }, { arahan } { nama makhluk }."

Makhluk itu yang pada mulanya kelihatan seperti manusia biasa akan berhenti bergerak dan berdiri diam apabila mendengar ayat di atas. Tidak beberapa saat kemudian, mereka akan mengesahkan arahan tersebut dan terus melaksanakannya.

Panjang lagi sebenarnya mimpi aku. Ada pertarungan dengan makhluk yang telah mati ketika cuba menyelamatkan seorang pemimpin wanita yang berbadan gemuk berbaju merah. Makhluk itu seperti cuba membunuh pemimpin wanita yang sedang berada di tepi sungai. Kami bertiga datang dengan pantas dan cuba menghalangnya. Pertarungan berlaku dan ianya memerlukan kudrat kami bertiga untuk menumpaskan makhluk itu.

Kemudian aku terjaga dari tidur. Potong stim betul.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…