Langkau ke kandungan utama

Mobiliti

Sekarang sibuk orang memperkatakan mengenai MRT di Lembah Klang. MRT adalah singkatan kepada Mass Rapid Transit, iaitu sistem pengangkutan rel yang lebih besar daripada LRT. Lembah Klang sudah mempunyai LRT; Putra dan Star, dan ianya sudah mencapai tahap kepadatan tinggi di waktu puncak.

MRT adalah penyelesaian logikal terhadap mobiliti dalam bandaraya besar seperti Kuala Lumpur. Singapura mempunyai MRT sendiri. London mempunyai Underground, New York mempunyai Subway dan Jepun mempunyai Metro. Sistem pengangkutan rel skala besar ini sepatutnya sudah lama diwujudkan di Kuala Lumpur dan Lembah Klang.

Malah pada pendapat aku dan aku pernah menulisnya di blog ini, sistem pengangkutan rel adalah mod pengangkutan paling efisien untuk sebuah negara seperti Malaysia. Hubungan pengangkutan seluruh semenanjung Malaysia akan jadi lebih pantas dan efisien sekiranya pengangkutan rel diambil perhatian. Kewujudan lebuhraya melingkari seluruh semenanjung dengan jumlah kenderaan yang semakin meningkat sebenarnya juga akan meningkat risiko berlakunya kemalangan jalanraya. Kita boleh lihat jelas dengan kes-kes kemalangan yang sering berlaku saban hari di sekeliling kita.

Banyak faedah yang boleh diperolehi; penjimatan tenaga karbon (minyak) dengan lebih nyata. Kita tidak akan lagi dengar orang mengeluh harga minyak naik setiap masa. Mereka mempunyai alternatif pengangkutan rel yang boleh membawa mereka kemana-mana dengan pantas dan menjimatkan. Maksud aku, kalau mereka cuma mengambil masa dua jam untuk sampai di Johor Bahru dari Kuala Lumpur, apa motif untuk mereka menggunakan kereta atau bas lagi? Begitu juga kalau mereka boleh tiba di Kota Bharu dari Kuala Lumpur dalam masa tiga jam, aku rasa kita tidak perlu lagi bazirkan duit untuk bina lebuhraya di pantai timur. Malah, kita tidak perlu mengeluh jalan sesak setiap kali musim perayaan tiba.

Kerajaan perlu lebih serius untuk meningkat efisiensi sistem pengangkutan di Malaysia. Ianya mampu menjana ekonomi negara dengan lebih pantas dan menyeluruh. Kita tidak perlu lagi dengar orang komplen mengenai kualiti perkhidmatan AirAsia, harga tiket MAS yang mahal, bahaya naik bas ekspres atau keretapi ekspres senandung malam yang mengambil masa 24 jam untuk tiba di destinasi. Manusia perlukan mobiliti yang lebih pantas dan kerajaan perlu sediakan dengan kadar segera.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…