Langkau ke kandungan utama

Masa Untuk Kembali Cergas!

Isnin, 3hb Januari lepas adalah hari pertama aku kembali berbasikal setelah sekian lama terhenti. Ada beberapa faktor yang menyebabkan aku tidak berbasikal; hujan, sibuk dengan kerja, sibuk dengan aktiviti sosial (dating la ni) dan paling utama, malas.


Bila tiba awal tahun, aku sedari butang seluar sudah semakin sukar hendak dipasang. Perut semakin membesar dan badan semakin berat. Tinggal enam bulan dan badan masih seperti badak air. Jadi aku mulakan kembali usaha untuk berbasikal, dengan tujuan utama untuk kembali sihat. Tujuan kedua, untuk kurus.

Begini, tanpa senaman yang cukup, kamu buatlah apa saja pun, badan kamu yang besar tidak akan mengurus dengan elok. Kamu boleh diet, sila. Tetapi risiko yang bakal melanda adalah boleh membahayakan organ dalaman badan. Diet yang terkawal lebih baik daripada crash-course. Tetapi cara yang terbaik adalah tetap dengan senaman. Awal berbasikal dulu aku memang jaga pemakanan. Aku kira setiap kalori yang diambil dan aku sasar jumlah kalori yang turun setiap kali berbasikal. Hasilnya, dalam masa sebulan aku berbasikal, aku berjaya turunkan berat badan sebanyak 5kg, ditambah dengan daya tahan dan 'fitness' badan yang meningkat. Suruh panjat tangga 10 tingkat bangunan pun aku boleh tanpa rasa penat melampau.

Ianya bukan berapa banyak kamu berjaya kurangkan berat badan. Apa yang lebih penting, tenaga dan daya tahan badan meningkat. Itu sasaran aku.

Jadi aku masih boleh makan apa yang aku suka makan tanpa perlu berkira dengan kalori yang masuk kerana kalau ikut catuan betul, kalori yang keluar sepatutnya lebih atau sekurang-kurangnya seimbang. Sekarang, aku sudah mula kembali melakukan perkara sebegitu, dan lebih lagi. Tahun ini aku perlu kurangkan berat badan dan dalam masa yang sama, meningkatkan 'fitness'.

Semalam aku berkayuh pada kelajuan purata 22km/j. Sasaran aku adalah sekitar 27km/j, iaitu kelajuan purata ketika aku aktif berbasikal beberapa bulan lalu. Pada kelajuan purata 22km/j, aku boleh habiskan satu pusingan pulau sejauh lebih kurang 11.7km (di core island, Putrajaya) dalam masa sekitar 32 minit. Sasaran aku adalah di bawah 30 minit. Kalau tercapai, aku boleh buat dua pusingan sehari dalam masa sejam.

InshaAllah ianya boleh dicapai. Bergantung juga kepada keadaan. Cuaca sekarang tidak menentu. Semalam aku cuma sempat berkayuh selama lebih kurang 40 minit sebelum hujan turun. Hari ini tidak tahu lagi.

Betul, ada alternatif lain daripada berbasikal yang jauh lebih murah dan boleh dilakukan sepanjang masa. Aku habiskan lebih RM1,500 untuk basikal. Kasut jogging mungkin berharga kurang daripada RM200. Tali skipping jauh lebih murah. Tetapi aku pilih basikal kerana 'perjalanannya' dan suasananya. Aku senang dibelai damai suasana alam. :-)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…