Langkau ke kandungan utama

Masa Untuk Kembali Cergas!

Isnin, 3hb Januari lepas adalah hari pertama aku kembali berbasikal setelah sekian lama terhenti. Ada beberapa faktor yang menyebabkan aku tidak berbasikal; hujan, sibuk dengan kerja, sibuk dengan aktiviti sosial (dating la ni) dan paling utama, malas.


Bila tiba awal tahun, aku sedari butang seluar sudah semakin sukar hendak dipasang. Perut semakin membesar dan badan semakin berat. Tinggal enam bulan dan badan masih seperti badak air. Jadi aku mulakan kembali usaha untuk berbasikal, dengan tujuan utama untuk kembali sihat. Tujuan kedua, untuk kurus.

Begini, tanpa senaman yang cukup, kamu buatlah apa saja pun, badan kamu yang besar tidak akan mengurus dengan elok. Kamu boleh diet, sila. Tetapi risiko yang bakal melanda adalah boleh membahayakan organ dalaman badan. Diet yang terkawal lebih baik daripada crash-course. Tetapi cara yang terbaik adalah tetap dengan senaman. Awal berbasikal dulu aku memang jaga pemakanan. Aku kira setiap kalori yang diambil dan aku sasar jumlah kalori yang turun setiap kali berbasikal. Hasilnya, dalam masa sebulan aku berbasikal, aku berjaya turunkan berat badan sebanyak 5kg, ditambah dengan daya tahan dan 'fitness' badan yang meningkat. Suruh panjat tangga 10 tingkat bangunan pun aku boleh tanpa rasa penat melampau.

Ianya bukan berapa banyak kamu berjaya kurangkan berat badan. Apa yang lebih penting, tenaga dan daya tahan badan meningkat. Itu sasaran aku.

Jadi aku masih boleh makan apa yang aku suka makan tanpa perlu berkira dengan kalori yang masuk kerana kalau ikut catuan betul, kalori yang keluar sepatutnya lebih atau sekurang-kurangnya seimbang. Sekarang, aku sudah mula kembali melakukan perkara sebegitu, dan lebih lagi. Tahun ini aku perlu kurangkan berat badan dan dalam masa yang sama, meningkatkan 'fitness'.

Semalam aku berkayuh pada kelajuan purata 22km/j. Sasaran aku adalah sekitar 27km/j, iaitu kelajuan purata ketika aku aktif berbasikal beberapa bulan lalu. Pada kelajuan purata 22km/j, aku boleh habiskan satu pusingan pulau sejauh lebih kurang 11.7km (di core island, Putrajaya) dalam masa sekitar 32 minit. Sasaran aku adalah di bawah 30 minit. Kalau tercapai, aku boleh buat dua pusingan sehari dalam masa sejam.

InshaAllah ianya boleh dicapai. Bergantung juga kepada keadaan. Cuaca sekarang tidak menentu. Semalam aku cuma sempat berkayuh selama lebih kurang 40 minit sebelum hujan turun. Hari ini tidak tahu lagi.

Betul, ada alternatif lain daripada berbasikal yang jauh lebih murah dan boleh dilakukan sepanjang masa. Aku habiskan lebih RM1,500 untuk basikal. Kasut jogging mungkin berharga kurang daripada RM200. Tali skipping jauh lebih murah. Tetapi aku pilih basikal kerana 'perjalanannya' dan suasananya. Aku senang dibelai damai suasana alam. :-)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kuala Kangsar, Waktu Malam

Dulu, aku pernah janjikan dengan seorang sahabat yang aku akan rakamkan suasana malam di bulatan Jam Besar, Kuala Kangsar. Ira, janji sudah ditunaikan. Maaf, agak terlewat. Juga, gambar tidak banyak sebab aku lupa bawa tripod. Terpaksa letak atas simen saja.

Jam Besar Kuala Kangsar yang amat popular. Seingat aku, dulu tidak ada kubah di atas jam tersebut. Mungkin mereka letak untuk menunjukkan betapa 'Islam'nya Bandar Kuala Kangsar. Aku harap, suatu hari nanti ada orang yang berani turunkan kubah tersebut. Bukan aku tidak suka, tetapi agak janggal. Tetapi waktu malam di sini memang sangat cantik. Aku lihat orang duduk berehat di tepian taman yang dibina berhampiran Jam Besar. Usaha yang baik, kecuali...


Apa motif letak A4-Skyhawk di tengah-tengah bandar Kuala Kangsar, berhampiran Jam Besar? Tolong beritahu aku, mana lapangan terbang di Kuala Kangsar? Paling jelas, Kuala Kangsar ada kem askar yang besar seperti Taiping atau Port Dickson atau Butterworth? Bukan saja di sini, tepia…

Lover Test?

The Surprising Lover
59% partner focus, 38% aggressiveness, 55% adventurousness
Based on the results of this test, it is highly likely that:

You prefer your romance and love to wild and daring rather than typical or boring, you would rather be pursued than do the pursuing and, when it comes to physical love, your satisfaction comes more from providing a wonderful time to your partner than simply seeking your own.

This places you in the Lover Style of: The Surprising Lover.

The Surprising Lover is a wonderful Lover Style, and, like the name implies, is often filled with hidden delights and talents that might not be apparent from a surface knowledge of the person. The Surprising Lover is rather like a geode--sometimes rough on the exterior, but filled with beauty and wonder. The Surprising Lover is thus a gem to find, though it can sometimes be difficult to do so because they often tend to be humble and unwilling to reveal their inner greatness unless they're in a rewarding relation…

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…