Langkau ke kandungan utama

MRT

Salah satu rancangan transformasi ekonomi negara adalah pembinaan prasarana pengangkutan awam yang menyeluruh di lembah Klang. MRT (Mass Rapid Transit) adalah salah satu cadangan mod pengangkutan yang akan dibina dengan kos sekitar RM46 bilion.

Bagi aku, apa saja projek yang boleh membantu menaikkan taraf ekonomi dan kualiti hidup rakyat, aku sokong 100%. Aku cuma mahu ianya dilaksanakan dengan adil, telus dan tidak berlaku pembaziran.

RM46 bilion adalah kos yang sangat besar, lebih kurang 1/6 belanjawan negara. Jadi sepatutnya RM46 bilion digunakan sepenuhnya untuk pembangunan MRT. Aku tidak mahu bila dilaburkan RM46 bilion itu, separuh akan masuk ke kantung orang/agensi tertentu. Suku lagi akan habis dibelanja tanpa arah tujuan dan akhirnya suku saja yang benar-benar digunakan untuk pembangunan projek.

Kemudian, mereka juga perlu pastikan sistem yang terbaik saja dipilih untuk dibina dan digunakan. Jangan jadi seperti sekarang. Ada tiga laluan LRT dengan tiga sistem yang berbeza. Tiada langsung keupayaan untuk berintegrasi antara satu sama lain. Pastinya MRT adalah berbeza dengan LRT. Sistem baru ini juga pasti akan berbeza dengan yang sedia ada. Kita perlu pastikan kalau MRT ini mempunyai beberapa laluan, pastikan laluan ini menggunakan satu sistem yang sama.

Laluan yang dirancang juga perlu tepat dan sesuai dengan persekitaran. Jangan jadi seperti laluan sedia ada yang berhenti di hentian tidak masuk akal dan amat membazir. Utamakan kawasan yang mempunyai penduduk menengah rendah dan bawahan kerana mereka lebih mahu guna perkhidmatan awam berbanding golongan atasan.  Tumpukan stesen berhampiran institusi pendidikan dan pasaraya yang memudahkan orang ramai berkunjung.

Apa pun, MRT yang bakal dibina ini diharap boleh mengurangkan pencemaran, menggalakan penggunaan pengangkutan awam yang lebih efisien dan membantu menjimatkan kos hidup seharian orang ramai.

Ulasan

  1. yeah2..jom try naek.. :)eksen je lbih..ketapi laju ke ipoh pon x naek lagi..Heee

    BalasPadam
  2. Sampai Ipoh jek. Tunggu sampai Tepen dulu baru naik. Hehehe.

    BalasPadam
  3. betoi2..hrp jd cdangn nk bukak LCCT kat perak..dgr kte nk wt dlm2 area parit buntar - taiping kot

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…