Langkau ke kandungan utama

Revolusi Fikiran

Aku menulis semalam bagaimana 'monyet tupai' (squirrel monkey) yang hidup di benua Amerika Selatan boleh membantu penemuan penawar kepada rabun warna. Malah ada di dalam forum yang menyatakan, kerana sifat rabun warna itu tidak jauh bezanya dengan sifat buta secara akibat-akibat tertentu, maka mungkin buta juga dapat diubati suatu masa nanti.

Teori Evolusi Darwin
Semasa menonton rencana tersebut di siaran 554 Astro, punca monyet dipilih sebagai alat ujikaji adalah kerana ianya mempunyai lebih kurang 99% persamaan dengan manusia. Tentunya teori evolusi Darwin memainkan peranan yang sangat penting dalam membuat manusia di barat tidak putus-putus menyelidiki sifat monyet. Sedang kita sebagai umat Islam awal-awal lagi menolak teori Darwin tersebut.

Aku juga tidak mempercayai teori Darwin tersebut tetapi aku percaya wujudnya evolusi terhadap tumbuh-tumbuhan dan haiwan di alam ini. Manusia, aku duga adalah spesis yang terasing daripada haiwan. Namun apa yang menyebabkan manusia dan monyet mempunyai banyak persamaan dari segi fizikal dan genetik?

Masalah dalam pengajaran Islam masakini, apabila sesuatu perkara itu sudah dijelaskan sebagai haram, tidak boleh dan atau tidak dibenarkan, maka perkara itu akan terhenti di situ saja tanpa diberi perhatian langsung lagi. Sama seperti persoalan kenapa babi dan anjing itu haram. Akhirnya bila ditanya kepada beberapa ulamak dangkal, jawapan mereka mudah; itu sudah ketentuan Tuhan, kita tidak perlu persoalkan lagi.

Maka setiap ketika kita sebagai seorang umat Islam terbatas pemikiran dan ilmu kerana kita 'tidak dibenarkan' mengetahui lebih daripada yang 'sepatutnya'. Tidak pernah pula kita mahu membuat kajian kenapa monyet mempunyai ciri-ciri yang hampir sama dengan manusia? Bagaimana kita hendak menangkis teori Darwin kalau hanya dengan menggunakan ayat-ayat al-Quran dan Hadith tanpa bukti yang lebih kukuh? Memang betul al-Quran dan Hadith itu benar dan tepat di kalangan umat Islam. Tetapi bukan Islam tidak peduli semua itu. Kita patut jadikan al-Quran dan Hadith sebagai pedoman untuk membuka mata manusia terhadap kekuasaan Tuhan. Jadikan itu sebagai asas untuk kita mengkaji sesuatu.

Kadang-kadang kita boleh jadi teruja bila melihat video di YouTube bagaimana dibuktikan oleh orang barat bahawa daging babi masih mengandungi ulat dan kuman biarpun setelah dimasak (kamu cari sendiri video tersebut di YouTube). Masalahnya kenapa tidak orang Islam yang menemui dan membuktikannya? Kenapa kita tidak cari punca kenapa anjing diharamkan sedang kita lihat bagaimana anjing menjadi 'teman paling setia' di kalangan bukan Islam? Kalau setakat kita cakap itu dan ini haram tanpa alasan yang munasabah, orang tidak akan peduli.

Orang kata, arak haram. Kenapa? Kerana ianya memabukkan dan akan menyebabkan kita lalai dan seterusnya boleh menimbulkan masalah sosial yang serius. Itu sajakah? Ada informasi lain yang boleh membantu mengukuhkan hujah kenapa arak haram? Kamu tahu, kita bersungguh-sungguh menyiar dan menghebahkan betapa buruknya tabiat merokok itu terhadap kesihatan manusia. Siap kita letak gambar ngeri di kotak rokok. Tetapi orang Islam masih hisap rokok kerana tiada fatwa khusus yang mengatakan ianya haram. Arak? Mana informasi dan hujah yang kita boleh sebarkan? al-Quran dan Hadith? Cukup?

Kalau cukup, kenapa di zaman kegemilangan sains dalam Islam dulu, ramai ilmuan Islam membuat pelbagai kajian mengenai bulan bintang, alam, matematik, chaos, perubatan, fizik dan banyak lagi ilmu dan ianya bukan sekadar bersandarkan al-Quran dan Hadith semata-mata. Bila mengkaji bulan dan bintang, ahli astronomi Islam masa lampau membuat cerapan bulan dan bintang. Mereka tidak rujuk al-Quran dan Hadith semata-mata dan temui segala jawapan.

Gerhana Bulan oleh Al-Biruni
Paling aku sedar, alam sekeliling kita dicipta untuk kita fikir apakah fungsi dan rahsianya. Tuhan tidak akan mencipta sesuatu hanya semata-mata untuk kita kagumi kebesaranNya. Tuhan tidak jadikan sesuatu tanpa sebab. Tuhan tidak jadikan monyet supaya Darwin boleh wujudkan teori evolusinya. Tuhan tidak jadikan anjing dan babi untuk diberitahu ianya haram semata-mata. Kita kaji dan cari apa kebaikan dan keburukan untuk manusia sejagat.

Haiwan kecil nun jauh di benua Amerika Selatan mampu membantu menyelesaikan masalah rabun warna kalangan manusia. Kenapa tidak Tuhan letak saja binatang itu di benua Arab atau Taman Negara supaya mudah kita kaji? Sebab pada pendapat aku, Tuhan mahu kita luaskan pandangan mata kita, akal fikiran kita dan kefahaman kita terhadap segala sesuatu ciptaanNya. Agar bila kita temui sesuatu itu, kita sedar bahawa kekuasaan Tuhan itu tidak terkira besarnya. Maha hebat caranya.

Aku pernah tegur seorang rakan yang sedang membaca buku mengenai peringatan supaya kita sentiasa mengingati mati. Aku tanya, kenapa kita perlu sentiasa baca buku sebegitu? Atau lebih khusus lagi, kenapa saban hari kita perlu dalami ilmu agama semata-mata? Kamu pergi kedai buku orang kita dan lihat sendiri. Penuh dengan bacaan agama seperti dua tiga buah buku mengenai cara sembahyang tidak cukup untuk mengajar kita bagaimana untuk bersembahyang. Kita perlu ada berpuluh buku untuk menerangkan perkara yang sama.

Masalah umat Islam masa kini adalah kerana mereka tidak lihat ilmu lain selain daripada ilmu agama sebagai tiket ke syurga, tiket menemui Tuhan. Mereka fikir hanya dengan ilmu agama yang cukup banyak akan membuat seseorang itu lebih dekat dengan Tuhan dan lebih kasihiNya. Maka kita sebagai umat yang dijadikan Tuhan sebagai khalifah di muka bumi ini sebenarnya dalam keadaan yang amat-amat rugi. Kita gagal untuk mengenal dan mengkaji apa yang wujud di sekeliling kita untuk kebaikan manusia sejagat kerana ianya tidak nampak begitu penting berbanding ilmu agama untuk menemui Tuhan kelak. Lihat betapa 'selfish' jadinya diri kita. Kita mahu hidup dan mati semata-mata untuk diri kita sendiri. Kita mahu rangkul sebanyak mungkin pahala kebaikan untuk persediaan ketika mati. Bagaimana? Dalami ilmu agama dan bersedia untuknya sepanjang masa. Perkara lain? Tidak perlu diutamakan sangat kerana tidak membantu.

Aku fikir membantu lebih 200 juta umat manusia yang rabun warna kembali dapat melihat warna alam sebenar adalah jauh lebih mulia di sisiNya daripada mengejar ilmu agama untuk kepentingan diri sendiri. Sayangnya yang menemui penawar rabun warna itu bukan orang Islam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon