Langkau ke kandungan utama

Jemputan

Semalam edar kad jemputan ke majlis perkahwinan aku 11 Jun nanti (Ingat tarikh ini ya Pn. Ain dan jemput datang). Setakat ini aku cuma edarkannya di pejabat. Memang agak lewat tetapi tidak boleh dielak. Terima kad dari pencetak pun sudah lewat.

Aku sudah sediakan kad secukupnya (aku fikir) untuk orang di pejabat. Rupanya tidak cukup. Setiap kali aku masuk ke ruang pejabat mereka, aku sedari ada lagi orang yang aku perlu jemput secara khusus. Nampaknya sungguh ramai yang mengenali aku. Aku sendiri terkial-kial untuk menulis nama mereka di kad kerana aku tidak tahu nama mereka dan aku tidak kenal mereka.

Ada kad yang perlu aku pos. Wah, sudah berapa lama aku tidak menggunakan setem? Berapa harga setem yang aku perlu guna untuk mengirim sekeping kad? Masih 30 sen?

Setiap kali orang menerima kad jemputan aku, ayat pertama yang keluar dari mulut mereka mestinya,

"Wah Dan... Besarnya kad kau!"

Aku cuma tersenyum. Lalu jawapan standard aku adalah,

"Kena buat besar-besar. Orang tua bukan nampak kalau tulis kecik-kecik!"

Kami tertawa. Realitinya aku sengaja buat besar supaya orang tidak akan tercari-cari dan keduanya untuk memudahkan orang membacanya. Lagipun, ianya percuma! Jadi apa salah kalau aku buat sebesar yang mungkin. Aku tidak rugi apa-apa. 700 keping kad jemputan rasanya sudah cukup. Ramai sudah aku jemput melalui Facebook. Ada kewajipan kita hulur kad jemputan ke? Lainlah kalau kad tersebut ada RSVP dan tempat duduk di dewan nanti terhad.

Jadi kadang-kadang aku tanya juga kepada beberapa orang sama ada mereka mahu juga kad atau cukup sekadar aku jemput 'mulut' saja. Ada yang senang hati bila aku jemput mereka terus tanpa melalui kad. Ada yang mahukan kad terutama kerana mereka mahukan petanya. Mudah untuk ke lokasi kejadian nanti.

Sepatutnya aku jemput juga pembaca di blog ini, ya? Okay, saya menjemput anda semua ke majlis resepsi perkahwinan saya yang akan diadakan pada 11 Jun 2011 di Dewan Orang Ramai Kg. Basong, Jalan Ta'ayah, Kuala Kangsar. Ini aku sertakan pelan lokasi dan kad jemputannya.





Ulasan

  1. Assalamualaikum Idan..

    Saya dan suami nak ucapkan tahniah dan terima kasih atas jemputan.. tapi sayangnya kami tak dapat nak hadir nanti kerana pada tarikh yang sama InsyaAllah saya akan mengiringi adik bongsu ke rumah keluarga pengantin lelaki di JB. Majlis nikah di Parit ialah pada 4 Jun :) same date as yours, right?

    BalasPadam
  2. Selamat pengantin baru...semoga berkekalan ya..dari akak.

    BalasPadam
  3. idan.. nak kawin ye.. Alhamdulillah.. dah lama tak singgah di blog ni. rezeki hari ni, masuk2 je dpt berita gembira ni..
    tahniah.. selamat pengantin baru..

    BalasPadam
  4. aku_ayu11:07 PTG

    aku_ayu sebenarnya.. :)
    tertaip aku pulak..

    BalasPadam
  5. Thanks semua yang ucap. Ha ah la aku_ayu, lama dah tak masuk kan. Takpe. Jemput datang ye.

    BalasPadam
  6. Setem zaman sekarang untuk penghantaran dalam Malaysia, kalau sampul putih kosong 60 sen. Kalau sampul putih bercorak atau warna selain putih, 80 sen. Sekian harap maklum. Heheh.

    Harap kad saya dah sampai ke kotak pos awak. Sama-sama kita menjemput tapi tak dapat hadir majlis masing-masing. Semoga selamat semuanya dan hidup kekal berumahtangga sampai ke syurga :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon