Langkau ke kandungan utama

Bakal Ibu

Zura dengan Haziq, anak saudara.
Semenjak Zura mengandung, dia selalu kurang sihat. Alahan biasa ketika mengandung. Ada waktunya, balik dari kerja dia terus tertidur kerana sakit kepala, kepenatan atau perut berasa kurang selesa. Pergerakan juga terbatas.

Biasanya di rumah, Zura akan menggosok pakaian kerja di waktu malam atau waktu subuh hari. Ada waktu jika dia langsung tidak larat, aku membantu menggosok pakaian kerja. Ini bukan masalah langsung. Dulu waktu bujang aku lakukannya sendiri. Sekarang skil masih belum hilang. :D

Begitu juga dengan kerja dapur, kecuali memasak. Aku tidak memasak. Kurang tahu. Jadi tugas aku biasanya adalah mengemas dapur setelah Zura tidur. Aku tidak lakukan waktu dia masih terjaga kerana dia pasti akan datang ke dapur dan melarang aku melakukannya. Waktu dia tidur, aku cuci pinggan mangkuk. Esok pagi dia mengeluh kerana aku lakukan semuai itu. Ini bukan masalah langsung. Dulu waktu bujang aku lakukannya sendiri. Sekarang skil masih belum hilang. :D

Ya, aku ulang cakap yang sama.

Poin aku di sini, jangan berkira sangat bila sudah bersuami isteri. Jangan letakkan syarat itu ini dan jangan hadkan apa-apa. Kalau kita rasa kita boleh buat, kita buat. Kalau kita rasa kita mahu buat, kita buat. Bukan buat kerana terpaksa. Zura selalu tanya kepada aku apa yang hendak di makan di waktu makan malam kelak (biasanya hari kerja). Jawapan aku paling standard,

"Buat apa saja, asal yang senang."

Ya, aku pernah ceritakan hal ini. Keep it simple. Kadang-kadang Zura telefon aku dari pejabatnya (waktu kerja). Soalan pertama yang sering aku tanya adalah,

"Apa cerita dengan TV baru?"

TV di rumah sudah hampir rosak sepenuhnya. Kami dalam perancangan membeli TV baru. Zura mahu beli melalui akaun syarikat, dapatlah harga yang sedikit murah. Sejak awal lagi dia kata dia mahu dapatkan senarai harga. Aku yang sudah tunggu lama, ada masanya rasa kurang sabar. Biasalah. Aku bukan mendesak tetapi sekadar bergurau bila aku tanyakan hal TV setiap kali Zura telefon. Zura pun faham dengan gurauan aku itu. Dia tidak melenting, malah kadang-kadang dia akan ketawa mendengar soalan aku itu.

Tempohari aku berbual-bual dengan baby di dalam kandungan (like you guys never did it! :P). Sering kali bila aku berbual, aku mengadu hal 'mama' pada anak. Kata mama busuk sebab belum mandi atau mama tak sayang baby sebab belum minum susu 'maternity'. Atau ketika Zura pening, aku akan berkata kepada baby dalam kandungan agar tidak menyusahkan mama sampai buat mama sakit kepala.

Ya, kami ada berbalah sekali sekala tetapi bukan kerana marah. Ianya lebih bersifat tidak sama pendapat.

Benar, bila lalui keadaan sebenar, baru tahu bahawa menghadapi saat mengandung adalah sukar dan mencabar. Dalam satu waktu, kita mahu bersimpati dengan keadaannya. Tetapi cuma setakat itu. Bila Zura kata bau badan aku terlalu wangi selepas mandi kerana aku pakai terlalu banyak sabun, aku kurangkan penggunaan sabun. Cubalah, mana tahu boleh membantu. Deria bakal ibu biasanya akan 'porak peranda' ketika mengandung. Tawar boleh jadi manis. Bayangkan air minuman botol dikata manis. Pedas tidak terasa dan kalau sebelum ini sekadar wangi, sekarang sudah jadi terlebih wangi.

Kamu lelaki terutama yang masih baru dengan keadaan ini perlu faham dan bijak menghadapinya. Jangan cepat naik angin bila waktu isteri mengandung, beliau lebih banyak tidur dari melayan kita. Itu normal. Jangan cepat marah bila makanan kita yang biasanya pedas, tiba-tiba jadi masin. Jika menunggu anak pertama, lebih baik kamu beli saja makanan di luar dan biar isteri kamu berehat dengan secukupnya. Atau jika isteri kamu masih bertegas mahu masak, jangan minta yang bukan-bukan. Ringankan beban isteri kamu seboleh mungkin.

Jika isteri kamu mahu beli asam 24 botol kemudian dia makan cuma sebotol dan selebihnya kata beliau sudah tidak berselera, apa lagi, kamulah yang habiskan!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon