Langkau ke kandungan utama

Pergi Kerja, Balik Kerja

Selesai kerja di petang Jumaat. Kita berhujung minggu lagi. Aku dan Zura masih belum ada perancangan khusus di hujung minggu nanti. Melihat keadaan Zura, aku lebih selesa berada di rumah saja. Biar dia rehatkan diri setelah penat bekerja sepanjang minggu. Zura sering mengadu kerja di pejabatnya sangat banyak.

Biasanya petang jumaat begini, sama ada aku akan balik awal, seawal mungkin. Atau aku akan balik lewat menjelang maghrib. Puncanya, aku mahu mengelak kesesakan jalanraya sepanjang LDP, terutama di Puchong berhampiran IOI Mall. Hujung minggu kereta lebih banyak dari biasa. Mungkin orang lain mahu cepat pulang ke rumah atau ada destinasi lain yang hendak dituju.
Sesak di LDP, perkara biasa - Foto MStar
Rimas memandu sebenarnya. Jika ada pengangkutan awam yang efisien, sudah lama aku menggunakannya. Dulu ketika HQ pejabat ini terletak di PJ, aku berulang alik dari rumah di Kerinchi dengan LRT. Mudah dan cepat, walaupun kadang-kadang LRT boleh jadi bengap tak tentu pasal. Namun begitu, untuk perjalanan dari Bandar Sunway ke Putrajaya, tiada alternatif pengangkutan awam yang sesuai.

Ada bas Rapid KL yang perlu aku tunggu di awal pagi (lebih kurang 6.45 pagi) di stesen LRT Kelana Jaya dan sampai di pejabat hampir jam 8.00 pagi. Dulu tiket pergi balik cuma RM4.00. Sangat murah. Sekarang mungkin mahal sedikit tetapi masih berbaloi berbanding menggunakan kereta. Tol ada dua, pergi balik jadi empat kali tol aku perlu lalui; RM6.40. Anggaran petrol sehari adalah lebih kurang RM6.00 (15km/liter ~ 54km pergi balik). Itu belum masuk kos lain.

Tetapi untuk menggunakan bas tersebut, aku perlu bangun seawal jam 6.00 pagi. Keluar rumah selewatnya jam 6.30 pagi dan tunggu bas. Tiba di pejabat hampir jam 8.00 pagi setelah tukar bas di Putrajaya Sentral. Jika dengan kereta? Aku keluar rumah lebih kurang jam 7.20 pagi dan tiba di pejabat lebih kurang jam 7.50 pagi.  30 minit! Bas? hampir dua jam! Itu ertinya pengangkutan awam masih belum efisien.

Anehnya juga, untuk destinasi Kelana Jaya - Putrajaya, tiada ada alternatif pengangkutan selain daripada bas padahal jarak perjalanan tidak lebih 30km. Malah rancangan memanjangkan laluan LRT yang sedang sibuk dilakukan sekarang masih juga tidak melalui jalan utama dan ke kawasan kepadatan penduduk tinggi seperti di Bandar Sunway. Stesen LRT baru nanti akan berakhir di Puchong. Tidak sampai Putrajaya. Apabila kita membangunkan bandar-bandar baru, sepatutnya mereka turut merancang sistem pengangkutan awam yang bakal digunakan. Ini tidak. Lihat Putrajaya sendiri. Nampak begitu tersusun tetapi jika anda datang waktu pagi ketika orang sedang sibuk ke pejabat, jalannya tetap akan sesak teruk. Kenapa? Kerana sistem pengangkutan awam yang ada tidak mengambil kira kedudukan kepadatan penduduk. Main sedap rasa letak di mana suka, agaknya.

Namun begitu, jika ada pun bas awam, masalah lain akan timbul. Bas tetap akan lewat apabila memikirkan karenah pemandu di jalanraya masa sekarang. Tetapi itu cerita lain.

Selamat berhujung minggu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…