Langkau ke kandungan utama

Yang Terbaik

Aku tangguh dulu sambungan cerita Cuti Musim Tengkujuh. Maklumlah, sudah hujung tahun. Mesti ada cerita-cerita berkaitan penghujung tahun, azam tahun hadapan dan lain-lain yang berkaitan. Seperti tahun lepas, aku senaraikan beberapa perkara yang aku anggap ianya terbaik sepanjang tahun 2011.

Berakhirnya Zaman Bujang
Setelah lebih 36 tahun, aku mengakhiri zaman bujang pada 4 Jun 2011. Hidup ini sesungguhnya sesuatu yang luar biasa. Tiada dalam perancangan atau jadual hidup tetapi tiba-tiba ianya wujud menjadi realiti. Maszura Ahmad menjadi pilihan hati walaupun hanya berkenalan lebih kurang setahun. Betul kata orang, cinta itu buta. Kita meraba-raba cari dan kita genggam apa saja yang kita capai. Tetapi yang paling baik untuk kita saja yang mampu kita ambil untuk meneruskan perjalanan hidup bersama.

Terima kasih kepada semua yang telah bersusah payah membantu menyempurnakan majlis ini. Aku terhutang budi terhadap anda semua seumur hidup ini.

Rumah Sendiri
Setelah lebih 36 tahun dan setelah hampir 10 tahun bekerja di Lembah Klang ini, aku akhirnya memiliki rumah sendiri. Rumah bersama isteri tersayang. Walaupun ianya sekadar pangsapuri sederhana, cukuplah buat berteduh dan membina keluarga. Kami siapkan apa saja yang mampu untuk masa depan dan keselesaan hidup. Ada sedikit wang lebih, kami beli kelengkapan rumah yang perlu. Malah lebih sebulan kami hanya baring di lantai kerana sofa belum dibeli ketika itu.

Sekarang ianya semakin menjadi ruang damai kami.

Bakal Penyeri Hidup
September lalu menjadi cacatan hidup yang paling bermakna buat aku dan Zura. Setelah diperiksa oleh doktor di sebuah klinik, Zura disahkan mengandung anak pertama kami. Syukur tidak terhingga. Setiap hari ianya suatu perjalanan dan pengalaman baru.

Zuriat adalah suatu keajaiban dalam hidup ini. Hanya perlu dilalui untuk menikmatinya. Semoga dipermudahkan segala urusan, InshaAllah.

Filem
Tahun ini agak jarang aku dan Zura menonton di pawagam. Banyak juga filem yang kami terlepas dari menonton.
Bagi kategori filem, aku angkat Mission Impossible: Ghost Protocol (MI4) sebagai filem terbaik tahun ini. Pertamanya kerana pengarahnya, Brad Bird. Filem-filem beliau sebelum ini seperti The Iron Giant dan The Incredibles tidak pernah mengecewakan aku dan MI4 berjaya diangkat menjadi filem aksi yang bijak dan 'cool'.
Bagi kategori filem animasi, aku pilih Rango. Ini disebabkan kerana ada beberapa filem animasi penting yang aku tidak sempat tengok seperti Cars 2 dan Puss In Boots. Tetapi Rango adalah filem anti-hero yang sangat menarik lakonan Johnny Depp.
Ada dua lagi filem yang aku fikir patut disenaraikan di sini. Pertamanya adalah Real Steel kerana Zura sangat suka filem ini dan kedua The King's Speech. The King's Speech adalah filem tahun 2010 yang aku baru tengok di Astro beberapa hari lepas. Sangat menarik.

Muzik
Tahun 2011 juga aku sedikit kurang mendengar lagu-lagu baru. Tumpuan aku di tempat lain, mungkin. Tetapi ada beberapa lagu yang menarik telah aku dengar. Ada antara lagu tersebut merupakan lagu lama dan ada lagu terbaru.

Lagu paling mengusik jiwa aku tahun ini adalah You Belong To Me nyanyian Jason Wade. Lagu ini sebenarnya sebuah lagu lama tetapi dinyanyikan semula oleh penyanyi kumpulan 3 Doors Down yang mempunyai suara yang sangat cool.
Lagu terbaru yang aku suka adalah Jars of Hearts nyanyian Christina Perry. Lagu dan muzik videonya sangat menarik.
Fotografi
Tahun ini, seperti tahun 2010, aku kurang berfotografi. DSLR aku sudah rosak dan kamera kompak aku hilang. Hanya yang tinggal sekarang adalah kamera di BlackBerry yang kabur dan kurang berkualiti.

Aku bercadang untuk membeli sebuah kamera baru di tahun 2012. Aku pasti banyak saat-saat manis dan istimewa yang aku akan rakam sepanjang tahun hadapan.

Bagi aku, foto lanskap terbaik aku pada tahun 2011 adalah foto ini;
Foto ini dirakam di Kuala Kedah beberapa bulan sebelum aku dan Zura berkahwin. Kami berdua mencari lokasi untuk fotografi outdoor perkahwinan kami. Sayangkan ketika hari perkahwinan, cuaca tidak mengizinkan dan fotografi di kawasan ini terpaksa dilupakan.

Fotografi potret terbaik aku pada tahun 2011 adalah foto ini;
Hanya kerana si kecil ini sangat comel!

Itulah sedikit sebanyak perkara yang terbaik dalam hidup aku sepanjang tahun 2011. Semoga 2012 yang bakal tiba nanti akan memberi lebih kebaikan dan kedamaian dalam hidup ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon