Langkau ke kandungan utama

Yang Terbaik

Aku tangguh dulu sambungan cerita Cuti Musim Tengkujuh. Maklumlah, sudah hujung tahun. Mesti ada cerita-cerita berkaitan penghujung tahun, azam tahun hadapan dan lain-lain yang berkaitan. Seperti tahun lepas, aku senaraikan beberapa perkara yang aku anggap ianya terbaik sepanjang tahun 2011.

Berakhirnya Zaman Bujang
Setelah lebih 36 tahun, aku mengakhiri zaman bujang pada 4 Jun 2011. Hidup ini sesungguhnya sesuatu yang luar biasa. Tiada dalam perancangan atau jadual hidup tetapi tiba-tiba ianya wujud menjadi realiti. Maszura Ahmad menjadi pilihan hati walaupun hanya berkenalan lebih kurang setahun. Betul kata orang, cinta itu buta. Kita meraba-raba cari dan kita genggam apa saja yang kita capai. Tetapi yang paling baik untuk kita saja yang mampu kita ambil untuk meneruskan perjalanan hidup bersama.

Terima kasih kepada semua yang telah bersusah payah membantu menyempurnakan majlis ini. Aku terhutang budi terhadap anda semua seumur hidup ini.

Rumah Sendiri
Setelah lebih 36 tahun dan setelah hampir 10 tahun bekerja di Lembah Klang ini, aku akhirnya memiliki rumah sendiri. Rumah bersama isteri tersayang. Walaupun ianya sekadar pangsapuri sederhana, cukuplah buat berteduh dan membina keluarga. Kami siapkan apa saja yang mampu untuk masa depan dan keselesaan hidup. Ada sedikit wang lebih, kami beli kelengkapan rumah yang perlu. Malah lebih sebulan kami hanya baring di lantai kerana sofa belum dibeli ketika itu.

Sekarang ianya semakin menjadi ruang damai kami.

Bakal Penyeri Hidup
September lalu menjadi cacatan hidup yang paling bermakna buat aku dan Zura. Setelah diperiksa oleh doktor di sebuah klinik, Zura disahkan mengandung anak pertama kami. Syukur tidak terhingga. Setiap hari ianya suatu perjalanan dan pengalaman baru.

Zuriat adalah suatu keajaiban dalam hidup ini. Hanya perlu dilalui untuk menikmatinya. Semoga dipermudahkan segala urusan, InshaAllah.

Filem
Tahun ini agak jarang aku dan Zura menonton di pawagam. Banyak juga filem yang kami terlepas dari menonton.
Bagi kategori filem, aku angkat Mission Impossible: Ghost Protocol (MI4) sebagai filem terbaik tahun ini. Pertamanya kerana pengarahnya, Brad Bird. Filem-filem beliau sebelum ini seperti The Iron Giant dan The Incredibles tidak pernah mengecewakan aku dan MI4 berjaya diangkat menjadi filem aksi yang bijak dan 'cool'.
Bagi kategori filem animasi, aku pilih Rango. Ini disebabkan kerana ada beberapa filem animasi penting yang aku tidak sempat tengok seperti Cars 2 dan Puss In Boots. Tetapi Rango adalah filem anti-hero yang sangat menarik lakonan Johnny Depp.
Ada dua lagi filem yang aku fikir patut disenaraikan di sini. Pertamanya adalah Real Steel kerana Zura sangat suka filem ini dan kedua The King's Speech. The King's Speech adalah filem tahun 2010 yang aku baru tengok di Astro beberapa hari lepas. Sangat menarik.

Muzik
Tahun 2011 juga aku sedikit kurang mendengar lagu-lagu baru. Tumpuan aku di tempat lain, mungkin. Tetapi ada beberapa lagu yang menarik telah aku dengar. Ada antara lagu tersebut merupakan lagu lama dan ada lagu terbaru.

Lagu paling mengusik jiwa aku tahun ini adalah You Belong To Me nyanyian Jason Wade. Lagu ini sebenarnya sebuah lagu lama tetapi dinyanyikan semula oleh penyanyi kumpulan 3 Doors Down yang mempunyai suara yang sangat cool.
Lagu terbaru yang aku suka adalah Jars of Hearts nyanyian Christina Perry. Lagu dan muzik videonya sangat menarik.
Fotografi
Tahun ini, seperti tahun 2010, aku kurang berfotografi. DSLR aku sudah rosak dan kamera kompak aku hilang. Hanya yang tinggal sekarang adalah kamera di BlackBerry yang kabur dan kurang berkualiti.

Aku bercadang untuk membeli sebuah kamera baru di tahun 2012. Aku pasti banyak saat-saat manis dan istimewa yang aku akan rakam sepanjang tahun hadapan.

Bagi aku, foto lanskap terbaik aku pada tahun 2011 adalah foto ini;
Foto ini dirakam di Kuala Kedah beberapa bulan sebelum aku dan Zura berkahwin. Kami berdua mencari lokasi untuk fotografi outdoor perkahwinan kami. Sayangkan ketika hari perkahwinan, cuaca tidak mengizinkan dan fotografi di kawasan ini terpaksa dilupakan.

Fotografi potret terbaik aku pada tahun 2011 adalah foto ini;
Hanya kerana si kecil ini sangat comel!

Itulah sedikit sebanyak perkara yang terbaik dalam hidup aku sepanjang tahun 2011. Semoga 2012 yang bakal tiba nanti akan memberi lebih kebaikan dan kedamaian dalam hidup ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…