Langkau ke kandungan utama

Selangkah Demi Selangkah - 2


Kita sentiasa mencari kesempurnaan dalam hidup ini. Itu pasti. Dalam masa yang sama kita sebagai seorang Muslim sentiasa membatasi sempurna itu dengan kata-kata,

"Tiada yang sempurna dalam dunia ini..."

Sempurna itu di mata yang menilainya. Setakat mana hendak kita letak sesuatu itu dan jika ianya tercapai, maka sempurnalah ia buat kita. Itu pendapat aku.

Apabila merancang bagaimana hendak membesarkan Qaseh di dunia ini, aku rancangkan sesuatu yang sempurna buat si comel itu. Aku mahu dia perolehi apa yang terbaik di sepanjang masa. Mustahil tetapi itulah realitinya. Aku seboleh mungkin mahu cuba mencari dan memberikan yang terbaik. Terbaik buat aku dan Zura, biar di mata orang lain nampak sebaliknya.

Aku biarkan Qaseh tanpa stokin, tanpa dibedung dan pakaian yang nipis sepanjang hari. Apabila bertemu ramai orang, persoalan pertama mereka pastilah bertanya kenapa Qaseh tidak dipakaikan stokin, sarung tangan atau dibedung. Aku cuba memberi jawapan sebaik mungkin, secara diplomasi agar mereka faham rasionalnya. Ada ketika mereka terima. Ada yang tidak.

Ianya berkaitan dengan resam. Perbuatan yang biasa dilakukan sejak lama. Jika ianya tidak sama dengan resam, ianya nampak pelik dan aneh. Segala rasional resam itu sebenarnya berseuaian dengan keadaan dan persekitaran. Contohnya, kenapa tidak diberi Qaseh pakai stokin dan sarung tangan. Resam mengatakan ianya berfungsi untuk mengelak terjadinya 'angin' dan kesejukan. Secara saintifiknya fungsi stokin adalah untuk memanaskan atau mengekal haba kerana jari kaki dan tangan adalah bahagian runcing di badan manusia yang paling mudah menerima haba keluar dan masuk.

Seorang doktor pakar kanak-kanak yang aku temui apabila dibawa Qaseh bertemu dengannya, beliau menanggalkan semua pakaian Qaseh (ketika itu kami selimuti Qaseh dengan lapisan pakaian dan blanket), termasuk stokin dan sarung tangan. Kami bertanya kenapa. Jawabnya,

"Baby panas! You bagi dia pakai baju berlapis dan blanket dan stokin, baby terasa panas dan dia tidak selesa".

Bayi akan kehilangan banyak air dalam badan akibat daripadanya. Apabila itu berlaku, bayi perlu minum susu lebih kerap semata-mata untuk mengganti air yang hilang dari badan mereka. Stokin dan sarung tangan juga sebenarnya menghalang haba di tangan daripada keluar. Akibatnya tangan akan berpeluh dan lama kelamaan kulit menjadi rosak. Itu ulasan saintifik seorang doktor. Malah lebih dari itu, beliau menasihati aku agar memasang penghawa dingin di rumah.

Bukan aku terima bulat-bulat apa yang doktor katakan. Cuma ada logiknya dalam beberapa perkara. Setelah Qaseh diberi pakaian yang nipis, tidurnya lebih nyenyak terutama pada waktu malam. Tidur malam Qaseh sangat menyenangkan kami. Syukur.

Aku lebih suka jika orang tidak mencemuh pilihan yang aku buat. Kita tidak perlu mendesak orang lain buat apa yang kita faham dalam resam hidup kita. Mungkin orang lain ada cara lain yang difikir lebih baik atau sesuai.

Semalam Qaseh sudah mula meniarap. Baru permulaan. Ianya suatu perkembangan yang sangat menarik dalam hidup ini. Ada gunanya tidur mengiring yang kami terapkan kepada Qaseh. Beliau dengan mudah dapat memusingkan badannya untuk meniarap. Cuma beliau masih belum mampu mengangkat kepalanya lagi. Sedikit demi sedikit, inshaAllah.

Aku dan Zura berbual sepanjang masa dengan Qaseh. Aku berbicara dengan Qaseh sehingga beliau terlena di atas pangkuan hampir setiap malam. Aku dapati Qaseh sangat senang apabila orang berbicara dengannya. Ini masa yang sesuai untuk semua itu.

Syukurlah dunia sekarang ada Internet. Bahan bacaan dan rujukan bagaimana teknik dan tips mendidik dan membesarkan anak ada di dalamnya. Aku ambil sana sini dan aku gabungkan ikut kesesuaian.

Semua ini bukan suatu perkara yang mudah. Tetapi aku dan Zura akan cuba memberikan yang terbaik buat Qaseh, inshaAllah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…