Langkau ke kandungan utama

Meredam Gelodak Jiwa

2012 hampir melabuhkan tirainya. Cuma tinggal beberapa hari saja lagi untuk dilalui, inshaAllah.

Sedikit mendukacitakan apabila blog ini kurang menyerlah pada tahun ini. Sehingga tulisan ini, baru ada 36 post yang sempat aku siarkan. Setelah lebih 10 tahun menulis blog, inilah jumlah paling sedikit sedangkan realitinya tahun 2012 ini sungguh banyak perkara yang menarik berlaku.

Tahun 2012, aku dan Zura menimang cahaya mata yang pertama, Qaseh Nurzahra. Tidak ada perkataan dapat menggambarkan perasaan kami sehingga saat ini. Setiap masa, setiap ketika adalah suatu perkara yang baru setiap kali bersama Qaseh. Aku seperti ramai orang di luar sana; tercari-cari mana perginya beberapa bulan awal Qaseh dan di dalam masa yang sama ternanti-nanti bulan yang mendatang bila Qaseh semakin besar dan matang.

Rumah sebesar 852 kaki persegi terasa begitu kecil bila ada Qaseh di rumah. setiap pelusuk seperti ada saja hendak diterokanya apabila di dalam kerusi berodanya.

Tahun 2012 juga aku kehilangan ayah tersayang, selang dua hari selepas kelahiran Qaseh. Ya, aku menyambut kehidupan baru dengan sebuah kematian. Dia adalah mentor aku dalam mendidik Qaseh. Segala sifat kasih sayangnya terhadap semua anaknya aku mahu terapkan dalam diri ini ketika mendidik dan membesarkan Qaseh.


Aku sedar, sejak Ayah pergi, aku masih belum pernah bercerita mengenai masa hidupnya. Ada banyak yang hendak diceritakan. Pengalaman dan pengajaran dalam hidup ini ketika hayat Ayah. Tetapi pemergiannya masih terasa baru dan belum hilang dari ingatan ini. Mungkin bila tiba masa nanti, inshaAllah aku akan dedikasikan sebuah post mengenai Ayah.

Tidak, ini bukan artikel terakhir untuk tahun 2012, harapnya. Ini bukan penutup. Ini sekadar meredakan gelodak di jiwa hendak menulis sesuatu di sini. Sekiranya ada kesempatan waktu, aku akan menulis lagi sebelum penghujung Disember 2012. InshaAllah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...