Langkau ke kandungan utama

Qaseh, Lapan Setengah Bulan Kemudian

Bila ada anak, macam-macam kerisauan yang timbul. Sakit sikit, risau. Kepala terhantuk lantai, risau. Menangis sikit, risau. Serba serbi risau. Aku dan Zura sudah lama tidak dapat menikmati tidur yang nyenyak. Aku lebih simpatikan Zura. Rasanya sejak ada Qaseh, beliau langsung tidak pernah lena tidur. Qaseh sehingga kini masih menyusu badan. Maka di tengah malam pasti Zura akan terjaga akibat rengekan Qaseh yang mahukan susu.


Qaseh pula sering sakit; demam, selsema dan batuk. Doktor kata itu perkara biasa dan sakitnya tidak serius. Bayi yang minum susu ibu, pada enam bulan pertama memang mempunyai daya tahan badan yang tinggi. Tetapi selepas itu daya tahan itu akan berkurang. Qaseh selepas enam bulanlah baru sering mendapat sakit. Namun begitu, setiap kali berjumpa doktor, jawapannya adalah sama. Itu perkara biasa.  Kami bukan bawa Qaseh ke klinik biasa. Kami bawa ke pakar kanak-kanak. Bayarannya jauh lebih mahal tetapi itulah pengorbanan yang kami sanggup lakukan. Kami pernah bawa Qaseh ke klinik biasa dan doktor di situ seperti kebingungan apabila merawat Qaseh. Anda ibu bapa pasti tidak mahu hadapi perkara sebegitu, bukan?


Sekarang, Qaseh sedang mengalami sakit perut. Beliau kerap membuang air besar berwarna hijau dan berlendir. Hasil pembacaan aku di Internet, simptom ini mungkin ada kaitan dengan kurang atau terlebih menyusu atau mungkin jangkitan virus. Sekarang sudah lebih 24 jam, jadi kami putuskan untuk bawa Qaseh ke klinik.

Ibu bapa mana yang tidak risaukan perihal anaknya.


Qaseh waktu sihatnya adalah seorang yang sungguh menghiburkan. Susah hendak menangis dan ada saja perkara yang hendak dilakukannya. Sekarang Qaseh sudah mula memanjat dan cuba berdiri. Aku sering sengaja berbaring di sebelahnya supaya dia dapat memanjat badan aku tanpa aku perlu risau. Rutin di rumah selalunya begitu. Pulang dari kerja, aku akan melayan karenah Qaseh sementara Zura menyiapkan makan malam atau mengemas rumah.

Kalau Qaseh menjerit, aku turut menjerit. Kalau Qaseh menjelir lidah, aku turut menjelir lidah. Kalau Qaseh menepuk-nepuk lantai, aku turut sama menepuk-nepuk lantai. Ada saja yang hendak kami lakukan bersama. Walaupun Qaseh lasak dan sangat aktif, aku selesa menjaga Qaseh ketika sihat berbanding ketika sakit. Qaseh mungkin sudah faham keadaan itu maka bila sakit, dia akan mencari tenang bersama ibunya.

Patutlah Bob, sahabat lama aku kata, bila ada anak nanti badan gemuk ini akan cepat jadi kurus. Aku masih belum kurus. Mungkin kerana aku baru hanya ada Qaseh. Bob sudah ada tiga orang cahaya mata. Tapi sekarang pun sudah terasa keletihan bila menjaga Qaseh. Dia sangat aktif!

Ya, bila ada anak ini, ibu bapa sangat mudah risau. Risaukan segalanya.

Semoga lekas sembuh dari sakit ya anak comel papa. Amin.


Ulasan

  1. kaseh omei kowttt ;) semoga dia cepat sembuh n boley maen2 dgn papa die lagik yerr..

    BalasPadam
  2. Qaseh cakap, thanks kakak comel. hahaha.

    BalasPadam
  3. Teringat masa fisyah kecil... Setiap saat dlm kerisauan... Walau muka ada senyuman hati penuh kerisauan

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon