Langkau ke kandungan utama

Mengenai 5S

Semalam selesai audit 5S di pejabat. Sudah lima tahun pejabat ini terlibat dengan 5S, jadi ini adalah perkara biasa bagi kami di pejabat. Aku sendiri kenal mengenai 5S lebih lama dari itu kerana suatu ketika dulu aku pernah ditugaskan untuk membukukan slaid 5S.

Tetapi aku tidak pernah suka 5S.

5S itu sendiri adalah bagus. Sebuah konsep yang baik untuk diamalkan di pejabat bagi memastikan efisiensi kerja. Tetapi apabila diberikan kepada kakitangan kerajaan, ianya bertukar menjadi ritual mencantik dan menghias pejabat. Perkara lain cuma 30%. Ianya dalam banyak segi menyekat kebebasan berkreatif. Kreatif tetap atas tetapi dalam keadaan terkawal. Satu design/corak mengisi ruang yang luas sedangkan ruang itu sebenarnya boleh dimuatkan dengan pelbagai corak yang lebih menarik.

Sebab itu aku sedaya upaya tidak mahu terlibat dengan serius hal-hal 5S dan aku jelaskan secara literal kepada bos aku mengenai pendirian aku itu. Cuma untuk semalam, aku membantu sedikit mengikut kehendak mereka. Cukup sekadar ada dan mereka boleh melihatnya.

Kalau diberi pilihan, aku mahu biarkan pejabat aku seperti di Googleplex atau Pixar. Ianya lebih personal. Malah aku lihat pejabat-pejabat Jepun pun tidak 'semeriah' pejabat aku. Ianya sekadar bersih, tersusun dan kemas. Asas utama 5S. Hiasan hanya side-show. Tetapi di pejabat ini, hiasan adalah perkara utama. Kebersihan dan kekemasan adalah side-show.

Entah berapa lama program 5S ini akan diterap di pejabat-pejabat kerajaan. Sampai masa nanti ianya akan pudar juga. Jangan biarkan aku bercakap mengenai kos 5S pula. Kebanyakkan adalah palsu dan plastik.

Agak sukar hendak menukar persepsi orang lain mengenai konsep sebenar 5S. Kalau di pejabat ini, ianya berpunca dari sinambungan terhadap pertandingan keceriaan perjabat yang pernah diadakan sebelum 5S dipraktik di sini. Keceriaan pejabat mampu membuat ruang pejabat menjadi sangat cantik dan selesa tetapi dalam masa yang sama juga, kalau salah buat, boleh jadi macam tadika.

Entahlah. Lima tahun lebih aku alami 5S. Ianya masih tidak mengubah persepsi aku mengenainya.

Lagi lima tahun pun belum tentu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...