Langkau ke kandungan utama

Sungai Limau - Suatu Pandangan 2

Sungai Limau adalah platform yang menonjolkan kerakusan manusia. Rakus terhadap kuasa. Pemilih di situ adalah semut-semut pekerja. Mereka ini bekerja untuk memegahkan pemimpin yang mereka pilih.

Itu wajah politik Malaysia di kalangan orang melayu. Selama ini, kita masih tidak boleh lari dari politik dok demang, iaitu politik yang mengangkat dan menyanjung seseorng manusia yang lebih banyak menghabiskan masa untuk kepentingan peribadi berbanding kepentingan ramai. Sebab itulah ada gula-gula walaupun setakat 10 ekor anak ayam. Pada fikiran pemimpin ini, rakyat di bawah sudah cukup sekadar dihadiahkan sebanyak itu untuk setiap tangan yang menyokong mereka.


Masalah utama di kalangan orang Melayu adalah kita ini bangsa yang sangat mudah berpuas hati dan sangat senang dibeli jiwa raganya. Melayu oportunis di kalangan kita akan melihat perkara ini sebagai satu peluang untuk menguasai kita melalui 'kelemahan' kita ini. Maka dalam keadaan biasa, kita dimomokkan dengan dogma menghormati pemimpin (secara total), tidak mempersoalkan apa yang dibuat oleh pemimpin dan menerima apa saja yang diberikan. Mereka mahukan satu perkara saja dari kita; bersyukur atas pemberian mereka.

Konsep ini sebenarnya adalah tekanan psikologi paling kejam. Kita diajak bersyukur kerana Islamnya kita ini menuntut perkara yang sedemikian dilakukan. Apabila agama dimasukkan dalam acuan dogma, ianya menjadi koktail paling ampuh di kalangan pemimpin untuk 'menekan' rakyat agar tidak bangun mempersoalkan ketidakwarasan pemimpin.

Cukupkah 10 ekor anak ayam sebagai gula-gula pilihanraya?

Semasa aku di situ, beberapa orang di kawasan itu tersenyum lebar membawa beberapa kotak berisi anak ayam yang diperolehinya. Mungkin ada di antara mereka tidak akan mengundi calon yang memberi mereka anak ayam ini. Itu bukan persoalan pokok. Paling penting adalah rasa puas hati di kalangan kita. 10 ekor anak ayam sudah cukup untuk menghiburkan hati mereka.

"Kita bela sampai besaq, lepas tu semelih la..."
"Kita bela lepas tu juai..."

Itu antara ayat yang keluar dari mulut mereka sebaik menerima 'hadiah' istimewa ini. Anak pokok yang diterima juga sangat menggembirakan hati mereka ini. Ianya suatu yang patut disyukuri. Ianya rezeki.

Itulah masalahnya.

Kita terlalu mudah berpuas hati walaupun tidak menyokong orang yang memberi tersebut.

"Orang bagi kita ambik. Sokong belum tentu!"

Itu yang sering kita dengar. Kita mudah berpuas hati walaupun menerima sehelai kain pelikat sebagai gula-gula pilihanraya. Kita lupa bahawa kita bakal menentukan manusia yang akan diamanahkan untuk menguruskan negara ini.

Keadaan di Sungai Limau pun begitu; berderu-deru datang bantuan, hadiah dan imbuhan yang pada orang di situ cukup banyak dan mewah, sebenarnya tidak lebih dari setitis air dalam kolam saja.

Orang kita perlu ingat bahawa pemimpin itu bekerja untuk kita, bukan sebaliknya. Orang kita perlu tahu bahawa gula-gula yang diberikan oleh pemimpin itu adalah dari kita. Mereka tidak akan keluarkan duit poket sendiri untuk gula-gula tersebut. Malah, kalau mereka guna duit gaji mereka untuk tujuan itu, duit gaji itu juga asalnya duit kita, duit rakyat. RM10 ribu gaji mereka adalah duit dari kita yang kita beri untuk mereka jalankan tanggungjawab sebagai Wakil Rakyat.

Jangan kita lupa itu.

Pemimpin juga tidak boleh mengugut kita dengan ayat seperti,

"Jika anda pilih kami, kami akan bawa pembangunan di tempat ini"
"Jika anda pilih kami, kami akan bina masjid baru di sini"

Kita tidak boleh lupa bahawa modal janji dia adalah duit kerajaan, bukan duit dia atau parti dia. Maka adalah menjadi kewajiban mereka untuk membangunkan kawasan itu walaupun tidak dipilih. Lainlah kalau negara kita mengamalkan konsep autonomi negeri-negeri di mana negeri bertanggungjawab sepenuhnya untuk memajukan negeri. Malah kita tidak amalkan konsep autonomi bahagian walau sempadan pilihanraya. Kita sebagai sebuah negara sebenarnya lebih bersifat sentralisasi, lebih dari apa yang sepatutnya. Federalisme hanya sekadar nama. Kita lebih bersifat republik dengan kerajaan pusat menentukan segalanya, hampir sama seperti yang berlaku di Indonesia. Hanya kerana kita ada YDPA, pemusatan kuasa seperti republik tidak nampak sangat.

Sebab itulah wujud ketidak seragaman dalam pembangunan di Malaysia. Hampir semua negeri tidak mampu berdiri sendiri dan sentiasa perlu bantuan dari kerajaan pusat.

Pilihanraya walaupun nampak adil, tidak lebih dari sekadar memilih pemimpin. Hasilnya akan benar-benar terasa apabila pemimpin itu dilantik jadi menteri kerana segala macam pembangunan akan dibawa ke kawasannya. Seperti harta negara ini adalah harta sendiri.

Itulah yang menjadi janji-janji pilihanraya di Sungai Limau.

"Sekiranya..."

Sistem politik kita perlu berubah. Orang kita juga perlu berubah dan perlu sedar. Kita bukan lantik orang untuk jadi berkuasa dan gila kuasa. Kita lantik orang untuk bekerja untuk kita. Apabila mereka dilantik, kerja mereka itu bukan hanya untuk orang yang menyokong mereka. Kerja mereka itu adalah untuk semua orang, untuk semua rakyat di kawasannya. Kalau kita masih berpegang dengan stail politik tok demang di mana orang yang menyokong akan dilindungi, dan orang yang menentang dibebani, sampai bila kita tidak akan bergerak dari sistem sekarang.

Sungai Limau mengajar aku banyak perkara. Paling penting ia mengajar aku mengenai kepincangan sistem sedia ada dan manusia oportunis yang menguasainya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon