Langkau ke kandungan utama

Tidur, Senaman dan Kerja

Dari sehari ke sehari aku alami masalah untuk lena tidur waktu malam. Tambahan pula Qaseh sekarang sangat kerap tidur lewat. Kadang-kadang kami tidur hampir jam 3 pagi. Itu pun aku masih terkial-kial untuk lena. Anxious mungkin. Perasaan tidak tenteram dalam diri ini. Jadi badan semakin lemah dan semakin memberat kerana metabolisme tidak berfungsi dengan betul.

Beberapa hari lalu aku kembali berusaha untuk diet dan bersenam. Aku download video dan informasi mengenai diet dan senaman. Mulanya aku tertarik dengan kaedah diet Atkins. Ianya sejenis diet protien di mana kita utamakan protein dan tinggalkan karbohidrat. Aku cuba sehari. Memang boleh buat tetapi ianya sungguh tidak menyenangkan. Makan tetapi masih terasa lapar, itulah realitinya.

Ada juga risiko sekiranya aku teruskan diet Atkins. Aku sedang alami tekanan darah yang agak tinggi. Kalau aku makan protein sepanjang masa, rasanya tekanan akan lebih tinggi. Jadi aku baca balik beberapa artikel lain mengenai proses penurunan berat badan dan akhirnya aku buat keputusan bahawa aku akan buat diet berimbang. Makan secara berimbang dan ditambah dengan senaman. Aku sedang berusaha untuk membuat senaman kardio setiap hari selepas balik kerja. Video teknik senaman di YouTube banyak membantu. Malah Zura dan Qaseh juga terikut-ikut untuk senaman. Kalau sehari dapat keluarkan peluh denan senaman dalam masa 30 minit pun sudah cukup.

Sekarang badan terasa sakit sana sini dek penangan senaman. Itulah bahana tidak bersenam sejak sekian lama. Sasaran aku dalam masa 6 bulan, aku cuba turunkan 25% lebihan berat badan aku. 25% saja atau lebih kurang 6.75 kilogram. Aku buat secara beransur-ansur ditambah senaman untuk kuatkan otot. Kurangkan berat badan saja tidak mencukupi. Otot badan perlu dijaga terutamanya jantung. Aku rasa jantung aku bukanlah jantung yang sihat. Aku masih belum terlambat untuk berusaha memperbaikinya. Kena ada usaha sebab aku nak lihat Qaseh membesar, pergi sekolah dan mengayuh basikal.

Aku semahunya tidak mahu menulis hal politik di sini lagi. Cukuplah ribuan blog lain yang menulisnya. Aku mahu ceritakan hal aku dan apa yang berlaku di sekeliling saja.

Contohnya pasal klaim perubatan aku di pejabat ini. Tidak lama dulu, Qaseh diwadkan di PPUM akibat lelah dan batuk. Kemudian doktor di sana mencadangkan supaya kami membeli sebuah alat (Aerochamber) untuk membantu Qaseh menghirup gas (Ventolin). Masalahnya, alat ini, Aerochamber tidak termasuk dalam senarai alat yang disubsidi oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Jadi aku terpaksa beli sendiri dengan harga lebih kurang RM80. Murah saja. Namun begitu, aku boleh klaim balik harga tersebut dari pejabat aku kerana aku penjawat awam. Setelah aku isi borang yang diberikan dan lengkap semua maklumat diperlukan, aku serahkan kepada pengurusan untuk proses.

Mereka kata ambil masa lama untuk proses. Aku tidak kisah kerana ianya cuma RM80 lebih saja. Bukan jumlah yang besar. Tetapi dari sehari ke sehari ada saja panggilan yang aku terima dan maklumat baru yang mereka minta. Semalam mereka minta aku sesalinan sijil kelahiran anak. Mereka juga minta surat akuan doktor yang aku sudah berikan awal-awal lagi.

Aku mengeluh dan terus berkata kepada pegawai pejabat,

"Akak, kalau mereka taknak luluskan pun takpelah. Setakat RM80 lebih saja nak berkira sangat minta itu ini sebagai bukti. Bukan banyak mana pun."

Dalam hati aku ini terdetik berfikir. Duit sebanyak RM80 yang aku tuntut balik itu terlalu banyak sangat ke? Kalau aku hendak menipu, lebih baik aku tipu jumlah harga yang lebih besar. Lebih baik aku tipu ribuan ringgit kerana ianya lebih berbaloi.

Itulah masalahnya pentadbiran awam ini. Terlalu banyak birokrasi yang sebenarnya tidak perlu ada pun. Tetapi oleh kerana pegawai lebih suka mentafsir sendiri peraturan dan undang-undang, akhirnya jadilah pita merah birokrasi yang sangat panjang dan menjengkelkan. Pembaziran jangan cakaplah; terlalu banyak.

Aku pernah buat beberapa draf untuk satu buku dalam bentuk cetakan warna lengkap semata-mata pengurusan atasan mahukan begitu. Aku sering cadangkan, tengok saja di skrin komputer, lebih jimat dan cepat. Anda sendiri tahu apa hasilnya jika cadangkan begitu.

13 tahun di pejabat ini. Aku semakin berasa kebosanan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon