Langkau ke kandungan utama

Lampu Isyarat Putrajaya Menyala 3 Warna Serentak!

Sejak kerja di Putrajaya, tak sudah-sudah aku melihat orang bikin filem/iklan. Tambah-tambah depan bangunan JPN dan 3 buah bangunan lagi disekelilingnya. Kenapa menarik? Sebab rekabentuk 4 buah bangunan ini ala-ala barat terutama paling hampir sama dengan New York. Dengan dekor yang melampau dan tiang yang besar, ianya lebih barat dari sesetengah bangunan di negara Barat.

Baru dua minggu lepas mereka shooting iklan Celcom 3G baru (mamat bawa kete Volkswagen) dan ketika itu aku dan member-member hendak melintas jalan. Tiba-tiba si Volkswagen meluncur laju diiringi motor polis dan trak kamera. Tadi masa tengah buat overtime, penuh krew filem depan jalan besar untuk buat sebuah lagi iklan agaknya sebab ada teksi New York warna kuning. Aku sempat lihat adegan seorang perempuan naik teksi tersebut.

Kiranya jemu juga tengok orang shooting di Putrajaya. Tapi kira okaylah sebab lokasi banyak yang menarik. Senang dapat angle agaknya sebab jalan depan opis aku luas betul. Dari opis nak ke bangunan seberang, rasanya ada dekat 30 meter lebih.

Tapi yang letihnya Putrajaya ni, lampu isyarat. Dalam banyak benda yang canggih dan moden di Putrajaya, aku rasa lampu isyaratlah yang paling bodoh dan tak teratur. Tukar warna ikut sedap rasa dan timing langsung tak kena. Time orang rush nak masuk kerja, lampu hijau yang sepatutnya dibiarkan lama, jadi kejap je. Ada la sempat dua tiga baris kereta kemudian merah balik. Jam tak tentu pasal bila time masuk kerja. Bila time balik pun macam tu. Lampu hijau untuk jalan arah balik pula yang melampau pantas. Lampu isyarat belakang opis aku lagi pelik. Jalan yang kerap ada kereta lalu sepatutnya dibiarkan hijau lampunya hingga simpang lain ada kereta menunggu. Ini tidak, tak pasal-pasal lampu jadi merah walaupun simpan lain takde langsung kereta yang menunggu. Orang dalam kereta rasanya selalu maki hamun dengan karenah lampu isyarat ni.

Sudahlah begitu bodohnya lampu, polis trafik pula cukup suka ambil kesempatan. Biasanya kalau di Putrajaya, jalan dari highway utama dan masuk ke Presint 1 dan 2 termasuk Presint 7 & 8 memang sesak time datang dan balik kerja. Kalau pernah ke Putrajaya, laluan ini korang akan tempuh jambatan yang banyak kabel besi dekat masjid Putra tu. Polis akan tunggu di hujung jambatan dan disebelah hujung satu lagi ada simpang empat. Sini lampu isyarat memang bahaya. Boleh tukar sesuka hati dan tidak peduli masa ada sesak tidak jalan tersebut. Kalau kita asyik nak kejar lampu isyarat, alamatnya dihujung jambatan nanti, kena saman dengan polis. Tapi siapa tahan kalau 2 - 3 baris kereta lepas lampu terus tukar warna? Kalau kita bari yang ke 12, 4 kali tukar warna lampu baru lepas. Setiap pagi akan berderet kereta yang kena saman. Tak adil aku rasa. Ada baiknya polis jaga simpang yang sesak daripada sesedap rasa bagi saman orang yang berkejaran ke tempat kerja. Itu dalam lebih kurang jam 7.30 pagi tau! Staf kerajaan masuk jam 8 pagi.

Aku kadang-kadang tak ikut lampu isyarat ni. Tak masuk akal aku rasa. Harap Perbadanan Putrajaya boleh ubah sistem lampu isyarat mereka.

Kalau dah datang ke Putrajaya hari minggu (Sabtu), dan kalau belum buat MyKad, datang la JPN. Kaunter buka dan tak ramai orang. Kalau tak tahu nak makan dimana (ye la, orang kata makan di Putrajaya ni mahal), pergi di Taman Warisan Pertanian atau Medan Selera Presint 8 Jangan gatal order kopi di San Francisco Coffee di Sauk tepi Masjid Putra tu, nanti ada yang menangis. Itu yang masuk paper seorang makhluk komplen harga kopi di Putrajaya RM7 secawan. Air minuman masih murah di Putrajaya, lebih kurang harga KL je. Di Presint 8 dan 9 ada kedai mamak. Nak makan McD, KFC, PizzaHut atau Chicken Rice, pergi Alamanda. Tapi parking kena bayar dan harga parking mahal (macam bagus je..)

Setiap pejabat kerajaan ada kafetaria sendiri dan harganya agak berpatutan walaupun sebenarnya agak mahal untuk kakitangan kerajaan sendiri. Imigresen di Presint 2, depan JPN je. JPN dan Imigresen di sebelah Palace of Justice. Siapa pernah tengok konsert AF3 buat di Putrajaya, situlah tempatnya. Dari masjid Putra, ada satu jalan besar menjalar lurus hingga ke Putrajaya International Convention Centre (PICC). Ikut jalan ni terus melintasi Kementerian Kewangan (bangunan melengkung) sampai korang tiba di simpang depannya ada 4 buah bangunan dengan tiang tebal-tebal empat segi. Situlah JPN dan Imigresen. Kalau dari KL, naik bas Metro nombor 68. Nak senang naik ERL tambang pergi balik RM15. Disitu ada bas NadiPutra dengan tambah 50 sen. Kalau kaya naik teksi, RM5 saja.

Di Putrajaya kalau tak tahu jalan, boleh sesat. Aku pernah sesat bawa kereta di jalan besar 4 lorong dihujungnya tiba-tiba jalan mati! Lampu isyarat banyak jadi hati-hati. Polis di Putrajaya ni budak-budak mudah jadi semangat masih tinggi, agaknya. Satu paling penting, jangan lupa payung! Cuaca sini tak menenti Sekejap boleh panas terik melampau, tiba-tiba boleh hujan...

p/s: Memang ada dua lampu isyarat di Putrajaya yang menyala 3 warna lampu serentak, konfius gile. Cari kalau terer!

Ulasan

  1. Hai, saya suka membaca blog untuk menambah ilmu dan maklumat. Setiap hari sekurang-kurangnya saya lawat 20 blog. Blog anda adalah antara yang paling menarik untuk hari ni. Keep up the good work!

    Terlanjur saya di sini, tahukah anda apa yang BOLEH MENJADIKAN ANDA KAYA. Sistem Menjana Wang Secara Automatik. Pendaftaran Percuma. Peluang kerja dari rumah di sini.

    BalasPadam
  2. Hai, saya suka membaca blog untuk menambah ilmu dan maklumat. Setiap hari sekurang-kurangnya saya lawat 20 blog. Blog anda adalah antara yang paling menarik untuk hari ni. Keep up the good work!

    Terlanjur saya di sini, tahukah anda apa yang BOLEH MENJADIKAN ANDA KAYA. Sistem Menjana Wang Secara Automatik. Pendaftaran Percuma. Peluang jana wang automatik di sini.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon