Langkau ke kandungan utama

Meninggalkan Sebentar Tadi

James Blunt - Cry Lyrics

I have seen peace. I have seen pain,
Resting on the shoulders of your name.
Do you see the truth through all their lies?
Do you see the world through troubled eyes?
And if you want to talk about it anymore,
Lie here on the floor and cry on my shoulder,
I'm a friend.

I have seen birth. I have seen death.
Lived to see a lover's final breath.
Do you see my guilt? Should I feel fright?
Is the fire of hesitation burning bright?
And if you want to talk about it once again,
On you I depend. I'll cry on your shoulder.
You're a friend.

You and I have been through many things.
I'll hold on to your heart.
I wouldn't cry for anything,
But don't go tearing your life apart.

I have seen fear. I have seen faith.
Seen the look of anger on your face.
And if you want to talk about what will be,
Come and sit with me, and cry on my shoulder,
I'm a friend.
And if you want to talk about it anymore,
Lie here on the floor and cry on my shoulder,
I'm a friend.

====

Mood kurang ceria. Sehari dua ni memikirkan tentang apa yang telah dilalui dan apa yang bakal dihadapi kemudian nanti. Patutkah aku sangkakan ianya akan menjadi seperti yang selalu aku lalui? Berputar-putar pada paksi yang sama tanpa arah tujuan.

Seperti hari Sabtu lepas. Aku 'sesat' di MidValley dan melilau tanpa arah tujuan. Hasratnya ingin membeli sesuatu tetapi sudah habis. Aku datang dari jauh dengan tren semata-mata untuk dapatkan satu barang itu saja dan ianya habis. Maka aku tiada arah tujuan selepas itu. Tidak tahu kemana lagi harus aku pergi. Aku perhatikan sekeliling dan melihat orang - mereka gembira. Sekurang-kurangnya aku lihat mereka gembira. Aku ketika itu tidak tahu apa yang aku rasakan. Aku mahu hadiahkan sesuatu kepada seseorang, tetapi selepas hari ini aku jadi keliru. Kenapa perlu aku lakukan sebegitu? Menghadiahkan sesuatu kepada seseorang yang aku sentiasa hargai dan kemudiannya tahu aku takkan perolehi apa-apa darinya melainkan sebuah ucapan terima kasih. Selepas itu dia akan mencari damai bersama orang lain, bukan aku.

Adakah aku mengharapkan balasan dengan apa yang telah aku lakukan? Tidak, aku tidak mengharapkannya. Tetapi dalam hati ini ada suatu perasaan, sekurang-kurangnya sebuah penghargaan. Dalam hati menyatakan selama ini aku buat sesuatu yang baik untuk seseorang, sekurang-kurangnya dia pandang aku sedikit lebih dari orang lain. Kalau sama saja pandangannya, apa makna segala kebaikkan yang kita berikan? Terkilan mungkin. Atau kecil hati. Tetapi tidak sehingga menyebabkan benci. Cuma kecil hati kerana tiada penghargaan yang sewajarnya diterima.

Seperti hari ini apabila menghulurkan sedikit juadah untuk rakan-rakan. Hanya dengan mereka mengatakan ianya sedap walaupun hakikatnya tidak sebegitu, sudah cukup untuk menceriakan hati dan perasaan kita. Itu sebuah penghargaan kecil secara tidak langsung yang kita mahu terima. Kita harapkannya dalam kita tidak sedar.

Takpelah. Aku masih sebenarnya bahagia. Cuma kadang kala keliru antara realiti hidup dengan andaian hidup. Mungkin kerana aku rabun warna, aku tidak dapat melihat warna-warna hidup seperti yang orang lain nampak. Pandangan aku pudar dan tidak seindah mereka. Tapi dimata ini tetap indah, dan ianya hanya untuk aku dan aku saja menghargainya.

Aku sudah letih membahagiakan hidup orang. Orang tak pernah minta jadi tak perlu lagi aku beri tanpa disuruh. Kerana aku pasti mereka ada cara dan jalan sendiri untuk sentiasa gembira. Aku mahu hidup tenang dan menikmati segala saat masa ini berlalu. Selebih dari itu, aku biarkan takdir menentukan. Andainya hidup ini dimasa mendatang lebih membahagiakan, ianya aku syukuri. Kiranya hidup ini akan melalui suram di masa mendatang, aku tetap akan lalui seperti hari-hari yang aku lalui.

Cry, oleh James Blunt adalah sebuah penghargaan untuk hidup aku sebentar tadi. Selepas ini aku tidak sebegitu lagi...

Ulasan

  1. siapa ni idan? yang tak tahu nak appreciate a great person like you? marahnya i...

    BalasPadam
  2. Eh? ada la manusia tu. tapi biarkan je la. malas nak fikir da.

    BalasPadam
  3. Anonymous12:41 PTG

    I faham perasaan tu kerana i pernah + sedang + sering melaluinya. sakit.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon