Langkau ke kandungan utama

Fikiran Singular Dalam Dunia Majmuk

Selalu ada situasi di mana kita suka 'melonggokkan' sekumpulan manusia atau objek dalam golongan-golongan dan gelaran-gelaran tertentu. Contohnya orang melayu malas,
kereta Proton tak bagus, orang India jahat, orang Cina kaki judi, kaunter kerajaan servis teruk dan macam-macam lagi. Bukan saja layman macam aku dan kamu, malah golongan pemikir dan orang yang perasan bagus pun selalu berbuat demikian. Entah kenapa ianya berlaku tapi mungkin kerana manusia malas hendak berfikir. Nah, aku sendiri telah melonggokkan manusia sebagai golongan yang malas berfikir.

Akibatnya persepsi manusia lain yang membaca penulisan kita menjadi tertumpu semacam jarum dengan andaian-andaian yang kita lakukan. Aku kurang suka keadaan begini. Kerana ianya bersifat tidak adil dan sedikit sebanyak berlaku diskriminasi dalam kehidupan. Apa hak kita hendak merangkumkan sesuatu golongan dan objek kepada satu kesimpulan mudah sedang kita sendiri punyai corak hidup yang kompleks dan tidak sama antara satu sama lain.

Adakah wajar kita katakan yang orang Kelantan itu bersifat kenegerian hanya kerana mereka lekat sticker jata negeri Kelantan di kenderaan mereka? Atau wajarkah kita kata kereta Proton itu teruk kualitinya sedang ada orang lain yang cukup sukakan kereta itu? Atau, adakah wajar kita klasifikasikan kaunter-kaunter kerajaan sebagai menyusahkan hanya kerana kita terpaksa tunggu lebih 5 minit untuk dilayan?

Generalisasi sesuatu golongan dan perkara adalah hasil mudah untuk menyelesaikan persoalan-persoalan sosial. Sedang kita lupa hidup kita sebenarnya unik dan tidak sama antara satu sama lain. Kalau tidak, kita tak perlu kepada ayat/perkataan singular kerana yang majmuk sudah cukup untuk merangkumkan semua. Kalau begitu, baik saja kita kata si pemabuk minum arak adalah sang bodoh yang minum benda-benda yang diperam masam. Cukup begitu andaian manusia yang simple, bukan?

Ulasan

  1. Pada pandangan saya...

    The tendency to generalize is a habit, cultivated from upbringing and environment. Kalau seorang budak dari kecik nampak ayahnya kencing berdiri, besar kebarangkalian yang dia apabila besar akan kencing berdiri. Kalau ikut pepatah tu, berlari lagi. Maka kalau ibu-bapa biasa membanding-banding dan hentam umum saja keburukan atau kelebihan sesuatu golongan, maka anak-anak akan ambik iktibar dan mengikut, selagi mereka tak boleh bezakan yang baik dan buruk, yang benar dan salah.

    Having said that...rasanya perubahan sentiasa boleh bermula dari diri kita sendiri apabila kita dah dewasa dan sedar kekurangan pendidikan kita. Bukan nak cakap mak bapak kita 100% salah, tapi mustahil ada manusia yang 100% betul kan?

    Nak mengawal orang lain untuk tidak generalize sesuatu, kuasa kita sebagai individu mungkin tak memadai. Tapi kita boleh set contoh. Kita anggap semua perkara dan semua orang unik dan berbeza antara satu sama lain, dan kita elakkan dari menghakimi segolongan besar hanya kerana pengalaman dengan seorang dua atau sepuluh seratus sekalipun dari golongan itu.

    Easier said than done, but we can always start with ourselves. Rasanya awak mempersoalkan pasal generalisasi ni, awak pun dah aware that it's not right. And you've done steps to make it right for yourself :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon