Langkau ke kandungan utama

Teori Politik?

Politik Malaysia:
  1. Bersifat perkauman yang amat nyata, mana pihak sekali pun.
  2. Dengki dan dendam adalah sebahagian daripada permainan malah sudah menjadi rutin sehingga ianya menjadi biasa dan tidak dipersoalkan lagi. Malah setiap tindakan dendam dan dengki itu adalah dianggap sebagai sebahagian daripada cara berpolitik.
  3. Kronisme, mana pihak sekali pun.
  4. Apabila sesuatu parti politik itu berkuasa, maka keuntungan dan kepentingan ahli dalam parti politik yang lebih diutamakan daripada kepentingan semua orang.
  5. Lebih bersifat peribadi. Cakap pada aku siapa ahli politik yang benar-benar berjuang dalam politik untuk kepentingan orang lain semata-mata?
  6. Tidak telus dan tidak mungkin akan telus.
  7. Menjadikan demokrasi, liberalisme, sosialisme dan apa saja isme dalam politik cuma sebagai alat menghalalkan cara, tanpa mempedulikan etika dan maksud isme itu sendiri.
  8. Tidak pedulikan suara majoriti yang sebenar.
  9. Lebih bersifat memecah belah daripada bersatu padu.
  10. Hanya untuk peguam, ahli korporat dan golongan-golongan yang berwang sahaja.
Mahu saja aku listkan sebanyak mungkin tapi ianya tidak akan membuktikan apa-apa. Kerana itu sejak 3 penggal pilihanraya, aku tidak pernah dan tidak mahu mengundi. Untuk apa? Undi itu adalah hak aku dan aku masih belum nampak mana-mana parti politik yang ikhlas untuk berpolitik.

Kalau aku main games komputer Civilization baik dari yang pertama hingga ke empat, pilihan politik terakhir aku adalah demokrasi/republik. Kerana ianya menyusahkan. Kos yang perlu ditanggung adalah tinggi dan kebebasan kepada manusia adalah satu punca ketidak stabilan sesebuah negara.

Dalam Civilization, selama mungkin aku mahu duduk berpaksikan Nepotisme/Feudalisme kerana kamu tidak perlu pedulikan rungutan dan keluhan orang lain. Kamu cuma perlu tadbir dan urus negara kamu mengikut kemahuan kamu. Kamu lihat Brunei, UAE dan Kuwait. Itu contoh jelas, mungkin. Ya, aku tahu mereka kaya kerana hasil buminya.

Kemudian, apabila kamu mahu berperang dan meluaskan kuasa, tukar kerajaan kepada Komunisme/Fasisme agar rakyat yang mahu tidak mahu akan taat setia kepada kamu tanpa persoalan (mungkin ada, tapi siapa berani bersuara?) dan kamu jajah seluas mana bumi ini, sehingga puas.

Apabila sudah semakin maju dan luas tanah jajahan, tukar kepada Demokrasi/Republik. Republik/Demokrasi tidak boleh berkuasa dalam keadaan rakyat yang miskin dan terbiar. Kerana rakyat yang miskin akan memberontak melihat kekayaan disedut oleh orang yang sudah sedia kaya. Ini Civilization. Sebuah permainan komputer. Realitinya tidak begitu, tetapi hampir.

Mungkin suatu masa manusia tidak perlu berteraskan kepada mana-mana ideologi politik. Manusia bebas menentukan hidup mereka dan sistem ekonomi, politik dan mungkin agama tidak berteraskan kuasa-kuasa politik dari mereka yang dicalon dan diundi oleh manusia. Manusia pada ketika itu mungkin mempunyai "persetujuan umum" tentang semua berkaitan perjalanan sesebuah negara (sekiranya negara itu sendiri masih wujud), perjalanan ekonomi dan perjalan sosial kehidupan.

Kamu perlu ingat bahawa demokrasi itu sudah terlalu tua (lebih 2000 tahun untuk terus dilaksanakan). Manusia perlukan ideologi politik yang baru. Ideologi politik berteraskan "persetujuan umum".

Namun manusia itu sendiri tidak generik dan tidak sama antara satu sama lain dari segi akal fikiran dan tindakan. Maka sifat "persetujuan umum" ini hanya sekadar mitos sehinggalah mungkin suatu masa nanti semua otak manusia yang baru lahir di steril dan di 'embedded' kan ideologi-ideologi "persetujuan umum". Apabila cukup masanya dan ketikanya (seperti Order 66 dalam Star Wars III), secara automatik "arahan" untuk mematuhi "persetujuan umum" akan terlaksana.

Maka jadilah manusia ketika itu seperti android yang walau berfikir namun masih terbatas dengan "arahan tersimpan" yang telah ditanam sejak awal dalam benak otak mereka.

Mungkinkah begitu hidup manusia suatu masa nanti? Tidak mustahil. Ideologi Hollywood sentiasa ada menyatakan bahawa pasti akan ada manusia-manusia android ini menjadi rebelius lalu menentang konsep kawalan minda ini. Maka, ketika itu, kembalilah manusia dalam pusingan hidup ideologi politik mereka.

Sesungguhnya manusia ini banyak keunikannya. Paling unik adalah konsep "self-destruction" (kemusnahan diri). Kerana itulah yang sedang terjadi dalam politik di Malaysia. Memusnahkan diri sendiri. 

Ulasan

  1. Salam,
    betul la apa yang diluah oleh Fross On Ice ni... saya pun fikir yang sama. Kebetulan baru-baru ni saya terbuka hati nak bina blog. Timbul juga cebisan keinginan nak sentuh tentang politik.. boleh la baca apa yang saya tulis sebagai kongsi minda.

    Blog Fross On Ice ni adalah antara kerangka blog yang saya minat.. saya cadang pun nak buat yang seiras tapi tak sama. Bagaimana? boleh tolong saya ke..

    BalasPadam
  2. aku_ayu2:02 PG

    politik..?? huhhh.. hancing!!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…