Langkau ke kandungan utama

Teori Politik?

Politik Malaysia:
  1. Bersifat perkauman yang amat nyata, mana pihak sekali pun.
  2. Dengki dan dendam adalah sebahagian daripada permainan malah sudah menjadi rutin sehingga ianya menjadi biasa dan tidak dipersoalkan lagi. Malah setiap tindakan dendam dan dengki itu adalah dianggap sebagai sebahagian daripada cara berpolitik.
  3. Kronisme, mana pihak sekali pun.
  4. Apabila sesuatu parti politik itu berkuasa, maka keuntungan dan kepentingan ahli dalam parti politik yang lebih diutamakan daripada kepentingan semua orang.
  5. Lebih bersifat peribadi. Cakap pada aku siapa ahli politik yang benar-benar berjuang dalam politik untuk kepentingan orang lain semata-mata?
  6. Tidak telus dan tidak mungkin akan telus.
  7. Menjadikan demokrasi, liberalisme, sosialisme dan apa saja isme dalam politik cuma sebagai alat menghalalkan cara, tanpa mempedulikan etika dan maksud isme itu sendiri.
  8. Tidak pedulikan suara majoriti yang sebenar.
  9. Lebih bersifat memecah belah daripada bersatu padu.
  10. Hanya untuk peguam, ahli korporat dan golongan-golongan yang berwang sahaja.
Mahu saja aku listkan sebanyak mungkin tapi ianya tidak akan membuktikan apa-apa. Kerana itu sejak 3 penggal pilihanraya, aku tidak pernah dan tidak mahu mengundi. Untuk apa? Undi itu adalah hak aku dan aku masih belum nampak mana-mana parti politik yang ikhlas untuk berpolitik.

Kalau aku main games komputer Civilization baik dari yang pertama hingga ke empat, pilihan politik terakhir aku adalah demokrasi/republik. Kerana ianya menyusahkan. Kos yang perlu ditanggung adalah tinggi dan kebebasan kepada manusia adalah satu punca ketidak stabilan sesebuah negara.

Dalam Civilization, selama mungkin aku mahu duduk berpaksikan Nepotisme/Feudalisme kerana kamu tidak perlu pedulikan rungutan dan keluhan orang lain. Kamu cuma perlu tadbir dan urus negara kamu mengikut kemahuan kamu. Kamu lihat Brunei, UAE dan Kuwait. Itu contoh jelas, mungkin. Ya, aku tahu mereka kaya kerana hasil buminya.

Kemudian, apabila kamu mahu berperang dan meluaskan kuasa, tukar kerajaan kepada Komunisme/Fasisme agar rakyat yang mahu tidak mahu akan taat setia kepada kamu tanpa persoalan (mungkin ada, tapi siapa berani bersuara?) dan kamu jajah seluas mana bumi ini, sehingga puas.

Apabila sudah semakin maju dan luas tanah jajahan, tukar kepada Demokrasi/Republik. Republik/Demokrasi tidak boleh berkuasa dalam keadaan rakyat yang miskin dan terbiar. Kerana rakyat yang miskin akan memberontak melihat kekayaan disedut oleh orang yang sudah sedia kaya. Ini Civilization. Sebuah permainan komputer. Realitinya tidak begitu, tetapi hampir.

Mungkin suatu masa manusia tidak perlu berteraskan kepada mana-mana ideologi politik. Manusia bebas menentukan hidup mereka dan sistem ekonomi, politik dan mungkin agama tidak berteraskan kuasa-kuasa politik dari mereka yang dicalon dan diundi oleh manusia. Manusia pada ketika itu mungkin mempunyai "persetujuan umum" tentang semua berkaitan perjalanan sesebuah negara (sekiranya negara itu sendiri masih wujud), perjalanan ekonomi dan perjalan sosial kehidupan.

Kamu perlu ingat bahawa demokrasi itu sudah terlalu tua (lebih 2000 tahun untuk terus dilaksanakan). Manusia perlukan ideologi politik yang baru. Ideologi politik berteraskan "persetujuan umum".

Namun manusia itu sendiri tidak generik dan tidak sama antara satu sama lain dari segi akal fikiran dan tindakan. Maka sifat "persetujuan umum" ini hanya sekadar mitos sehinggalah mungkin suatu masa nanti semua otak manusia yang baru lahir di steril dan di 'embedded' kan ideologi-ideologi "persetujuan umum". Apabila cukup masanya dan ketikanya (seperti Order 66 dalam Star Wars III), secara automatik "arahan" untuk mematuhi "persetujuan umum" akan terlaksana.

Maka jadilah manusia ketika itu seperti android yang walau berfikir namun masih terbatas dengan "arahan tersimpan" yang telah ditanam sejak awal dalam benak otak mereka.

Mungkinkah begitu hidup manusia suatu masa nanti? Tidak mustahil. Ideologi Hollywood sentiasa ada menyatakan bahawa pasti akan ada manusia-manusia android ini menjadi rebelius lalu menentang konsep kawalan minda ini. Maka, ketika itu, kembalilah manusia dalam pusingan hidup ideologi politik mereka.

Sesungguhnya manusia ini banyak keunikannya. Paling unik adalah konsep "self-destruction" (kemusnahan diri). Kerana itulah yang sedang terjadi dalam politik di Malaysia. Memusnahkan diri sendiri. 

Ulasan

  1. Salam,
    betul la apa yang diluah oleh Fross On Ice ni... saya pun fikir yang sama. Kebetulan baru-baru ni saya terbuka hati nak bina blog. Timbul juga cebisan keinginan nak sentuh tentang politik.. boleh la baca apa yang saya tulis sebagai kongsi minda.

    Blog Fross On Ice ni adalah antara kerangka blog yang saya minat.. saya cadang pun nak buat yang seiras tapi tak sama. Bagaimana? boleh tolong saya ke..

    BalasPadam
  2. aku_ayu2:02 PG

    politik..?? huhhh.. hancing!!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon