Langkau ke kandungan utama

Menghurai Bangsa

Ada seorang pengunjung bertanyakan soalan kepada aku mengenai post aku sebelum ini yang berkaitan dengan tunjuk perasaan pelajar UiTM. Kalau ikutkan aku tak mahu hendak jawab kerana satu, dia tidak menggunakan nama samaran atau nama sebenar, dan kedua, isu ini telah dipolitikkan oleh pihak-pihak tertentu (oleh semua pihak sebenarnya). Tapi biarlah aku jawab juga sebagai sebuah pandangan aku semata-mata.

Semasa aku belajar di MRSM Balik Pulau dulu yang kita tahu memang khas untuk pelajar bumiputra, ada cadangan untuk membenarkan pelajar bukan bumiputra masuk belajar sama sebagai 'percubaan'. Seingat aku hampir semua pelajar ketika itu membantah namun mereka tetap juga masuk sebagai junior.

Lama kelamaan kami sedar bahawa mereka tidaklah sehebat yang disangka. Mereka tidak lebih dari seorang pelajar, sama seperti orang lain. Mereka tidak lebih pandai dari orang bumiputra lain secara semulajadi. Mereka berusaha sama seperti kita berusaha, mungkin ada masanya kita nampak usaha mereka lebih sedikit dari kita.

Semasa belajar di ITM dulu (sebelum tukar nama jadi UiTM), suatu perkara yang aku sedar adalah betapa terasingnya kita sebagai orang Melayu dan bumiputra dengan bangsa-bangsa lain. Kita duduk dalam dunia kita sendiri.

Sampai bila perlu kita duduk di kalangan kita, sesama kita saja? Perlu ingat, aku dari sekolah menengah hingga ke universiti belajar di institusi yang menerapkan semangat bangsa yang tinggi. Aku menangis apabila nyanyikan lagu 'Anak Kecil Main Api' dan setiap malam 31 Ogos di sekolah, kami membakar bendera Union Jack hingga ditegur oleh British Council.

Tapi aku juga mahu UiTM dan kalau boleh MRSM dibuka untuk bangsa asing TAPI, dalam jumlah yang terhad. 10% adalah jumlah yang amat kecil bagi aku.

Kenapa? Kerana sudah sampai masanya bangsa-bangsa di dunia ini tidak lagi membezakan diri mereka antara sesuatu bangsa. Malah dalam Islam sendiri, tidak adalah istilah Islam Melayu, Islam Cina, Islam India dan Islam Arab. Cuma ada Islam.

Pernah dengar cerita Malcolm X berkunjung ke Mekah? Bagaimana selepas dari itu beliau sedar bahawa perjuangan beliau selama ini yang berteraskan bangsa tidak sama sekali betul dengan ajaran Islam. Kalau dalam Islam tiada segregasi, kenapa hidup kita sebagai rakyat di negara yang kita laungkan sebagai berjaya bersatu dengan pelbagai kaum perlu dipisahkan apabila kita mahu belajar?

Aku faham orang akan berkata, banyak universiti lain yang ada yang tidak membataskan orang bukan bumiputra belajar di sana. Sepatutnya kamu perlu bertanya kembali, kalau universiti lain boleh, kenapa UiTM tidak boleh? Apa hak kita sebagai manusia di Malaysia ini hendak menghalang bangsa lain belajar bersama? Bukankah kita sama-sama bangunkan Malaysia ini sehingga menjadi apa yang ada sekarang?

Apa yang aku nampak sekarang orang melayu memang berani dan memang hebat. Lihatlah mereka bersatu padu menentang CADANGAN membenarkan 10% BUKAN BUMIPUTRA belajar di UiTM. Samada dipaksa atau ikhlas, terpulang kepada masing-masing. Tapi kalau kita boleh bersatu padu begitu, apa yang hendak kita takutkan dengan 10% bukan bumiputra lain?

Tidak takut tapi kita mempertahankan hak kita? Hak apa itu? Cuba beritahu hak apa yang kita ada kalau duit yang kita guna untuk bangunkan UiTM itu adalah duit rakyat yang bukan 100% bumiputra. Melainkan kerajaan dengan bijak asingkan duit cukai bumiputra dan dikhaskan untuk UiTM. Jadi bolehlah kita claim bahawa UiTM dibangunkan oleh duit-duit orang bumiputra saja yang telah dengan teliti diasingkan dari duit-duit orang bukan bumiputra. Baru kamu boleh kata kita ada hak. Kalau tidak, baik kita jangan cakap apa-apa.

Ini cadangan aku. Bangun sebagai sebuah bangsa dan jadikan bangsa kita bangsa yang disegani dan dihormati. Bina empayar ekonomi bumiputra yang hebat dan cemerlang dan tidak berlandaskan usaha-usaha politik sentiasa. Jadikan bangsa bumiputra sebagai bangsa contoh (role model) yang boleh bila orang lain bicara, jadikan kita sebagai petunjuk aras kehebatan sesuatu bangsa; sama seperti bangsa Korea, bangsa Jepun dan bangsa Yahudi.

Kemudian kamu bermati-matianlah pertahankan institusi kamu. Orang tidak akan persoalkan. Sama seperti orang takkan persoalkan kenapa perlu berbahasa Jepun dengan orang Jepun dan kenapa perlu berbahasa Korea dengan orang Korea. Orang takkan persoalkan.

Kenapa sekali lagi aku setuju UiTM (aku tambah MRSM) dibuka 'sedikit' kepada bukan bumiputra?

  1. Supaya bukan bumiputra tidak anggap kita mengamalkan diskriminasi.
  2. Supaya bumiputra dapat menerima persaingan sihat sebelum menghadapi dunia realiti.
  3. Supaya kita sebagai bangsa Melayu Islam tidak lagi mempermainkan perjuangan bangsa sebagai wadah kita, sebaliknya menjadikan Islam (yang amat-amat terbuka sifatnya) sebagai wadah perjuangan.
  4. Supaya kita sedar bahawa negara kita ini adalah negara yang kita kongsi bersama dengan bukan bumiputra.
  5. Supaya kita sedar bahawa bukan bumiputra itu sebenarnya tidak sehebat mana, malah kita boleh jadi lebih hebat lagi.
Oh ya, aku juga berpegang kepada prinsip bangsa Malaysia. Jadi tiada lagi segregasi bangsa; bangsa Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban dan lain-lain. Letih nak tulis. Juga sudah tidak relevan. Aku tetap pertahankan bangsa dalam konteks individual; adat resam, asal-usul, budaya dan tradisi. Setakat itu. Aku tetap akan pertahankan sampai mati. Aku sayangkan lagu-lagu asli Melayu, tarian dan kesenian Melayu.

Tapi apabila bangsa asing bertanya siapakah aku, aku akan jawab
"Aku adalah bangsa Malaysia".

Ulasan

  1. Anonymous1:23 PTG

    Idan, menarik posting ni. Kalau lah semua orang ada sentimen yang sama macam ni kan bagus? Lis 89119 (pembaca senyap yg sekejap ada, sekejap tak ada)

    BalasPadam
  2. anak kecil main api
    terbakar hatinya yang sepi
    air mata darah bercampur keringat
    bumi di pijak milik orang

    nenek moyang kaya raya
    tergadai seluruh harta benda
    akibat sengketa diantara kita
    cinta lenyap diarus zaman

    indahnya bumi kita
    warisan berkurun lamanya
    hasil mengalir ke tangan yang lain
    kitakan merintih sendiri

    jangan buang waktu lagi
    majulah raih semua mimpi
    hapuskan sengketa teruskan usaha
    kitakan gagah dinusantara

    BalasPadam
  3. 89256- Hafizah11:11 PTG

    saya setuju 100%. Orang melayu selalu kata kulit putih diskriminasi terhadap kulit hitam.Orang melayu pun diskriminasi juga terhadap bukan melayu. Masa zaman Nabi Muhammad pun, baginda tidak pernah mengagungkan bangsa Arab Quraisy.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon