Langkau ke kandungan utama

Kamu Boleh Terus Memberi Komen, Tanpa Nama

Aku menulis blog sudah lama, lebih 7 tahun. Awalnya dulu aku host sendiri melalui laman web. Kemudian aku berpindah ke uJournal, Diaryland dan akhirnya di Blogspot. Sejak di uJournal sudah ada kemudahan untuk pembaca memberi komen. Tapi awalnya dulu kalau ada pun yang beri komen, mereka adalah kenalan aku yang bertanya khabar, tidak memberi komen mengenai topik yang aku tulis.

Blog sekarang ini boleh dikatakan selalu aku terima komen-komen dari pembaca yang ada kaitan dengan topik yang aku bincangkan. Selalunya aku biarkan saja komen itu terpapar dan aku takkan komen balik. Itu hak masing-masing untuk membahaskan. Kenapa aku perlu menyatakan pendapat mengenai tulisan aku sendiri? Kecuali suatu ketika dahulu mengenai kewajaran JPN mengadakan kursus vokal. Kerana aku mahu menjelaskan pendapat aku dan kewajarannya.

Sehari dua ini aku terima lagi komen-komen kritikal yang aku fikir datangnya tidak jauh. Aku fikir biarkan saja pendapat mereka. Kita boleh kenal persepsi orang apabila melihat gaya penulisan mereka. Apa yang mereka nampak (perkara pertama dalam fikiran mereka) dan apa yang mereka fikir benar dalam sesuatu situasi. Namun, aku hargai setiap komen. Jadi aku tidak delete melainkan aku rasa ianya amat-amat sensitif.

Aku sebenarnya lebih menghargai komen yang meninggalkan nama atau nama gelaran mereka daripada yang berselindung dengan gelaran Anonymous atau Tanpa Nama kemudian membuat kritikan. Dalam hati, aku fikir mereka tidak lebih dari cemburu atau takut, mungkin. Boleh saja aku set supaya setiap komen disertakan dengan nama dan alamat email pemberi komen. Tapi apakah ianya berbaloi? Tidak juga. Malah, pastinya mereka yang mahu memberi kutukan takkan mahu guna nama sebenar mereka. Jadi biarkanlah mereka guna Anonymous atau Tanpa Nama asal mereka selesa.

Kamu juga jangan percaya dengan Hit Counter atau jumlah pengunjung yang tertera di tepi kanan blog ini. 90% daripadanya adalah pengunjung yang tersalah masuk pintu. Melalui carian mereka di Google atau Yahoo, mereka temui blog ini yang mungkin ada menulis salah satu perkataan dalam carian mereka. Carian paling popular yang sering menyebabkan pengunjung terpesong ke blog aku adalah "beli tiket bas secara online" (ini aku pernah tulis mengenai perkhidmatan beli tiket bas secara online oleh MaraLiner), "kerja kerajaan" dan "tips temuduga kerja kerajaan" - dua ini adalah kerana aku sering bercerita mengenai pengalaman bekerja di jabatan kerajaan dan juga dua (2) post blog aku mengenai tips menghadapi temuduga kerja kerajaan. Namun ada juga beberapa pengunjung yang tiba akibat hasil carian mereka mengenai perpaduan kaum, penggunaan bahasa dan bangsa Malaysia. Menarik.

Daripada purata 50 pengunjung sehari, cuma tidak sampai 5 pengunjung sehari adalah pengunjung yang sama (returning visitors). Maksudnya pengunjung tetap. Jadi memang tidak ramai. Selebihnya adalah seperti yang aku kata di atas dan juga boleh jadi pengunjung yang sekali sekala datang. Boleh jadi juga apabila aku beri komen di blog lain, mereka yang turut baca komen ini menekan status nickname aku (frossonice) untuk mengetahui aku siapa.

Menurut StatCounter.com, iaitu penjaga statistik frossonice.com, purata pengunjung (unique visitors) harian aku adalah 48 orang dengan jumlah pengunjung kali pertama purata adalah 41 orang. Maknanya cuma seramai 7 orang saja adalah pengunjung berulang (returning visitors). 

Post paling popular? Beli Tiket Bas Secara Online

Menarik? Jadi kesimpulannya, aku perlu lebih menulisan mengenai hal semasa. Begitu? Tidak. Aku akan menulis apa yang aku mahu tulis.

Ulasan

  1. aku_ayu11:52 PTG

    ya.. keep up..!

    BalasPadam
  2. Penggunaan anonymous kadang-kadang memang menjengkelkan...kita ni bukanlah heran sangat nak tau nama dorang..Cuma jadi masalahnya bila dorang taknak bertanggungjawab dengan apa yang dorang cakap.

    Tak kisah kalau menggunakan nama samaran. Sekurang-kurangnya kalau lepas ni dia ada komen di mana-mana tempat, kita tahu dia dari orang yang sama..

    Anonymous dan Kesannya ke Atas Blog

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon