Langkau ke kandungan utama

Aku Di Kuala Terengganu - Penutup

Tiba di KLIA dari Kuala Terengganu pagi tadi. Terus ke pejabat, menghantar projektor. Pejabat sudah berubah. Pekerja sedang sibuk menyiapkan bilik-bilik baru untuk pengarah dan pegawai. Biasalah. Itu lebih penting dari menyediakan sebuah kubikel kecil untuk seorang kerani baru yang sudah tiba sejak 2 minggu lalu.

Satu perkara apabila kamu kerja kerajaan, kamu kena sedar dan faham bahawa wujudnya sistem kasta. Itu pun kalau kamu mahu melihat ianya begitu. Aku sebenarnya tidak faham kenapa sesebuah organisasi perlu ditadbir oleh pegawai yang berlainan gred daripada anggota bawahannya. Tidakkah ini menimbulkan suasana berat sebelah.

Orang di pejabat mungkin tidak nampak tetapi aku sedarinya sejak beberapa ketika. Ada masanya gred pegawai ini cuba meletakkan autoriti mereka terhadap kakitangan bawahan dengan menunjukkan mereka yang berkuasa. Sudah sememangnya begitu. Mereka di gred pegawai ini sering melihat diri mereka amat berkuasa dan apabila kajian atau analisa (kononnya mereka lakukan) mengenai prestasi organisasi dijalankan, sering kita lihat salah satu punca kelemahan adalah kakitangan (yang selalu khususnya merujuk kepada kakitangan bawahan) tidak pandai bekerja, tidak rajin, bermasalah dan segala yang negatif. Jarang sekali mereka menyalahkan diri sendiri.

Malah sebenarnya tidak ada istilah "pegawai dan kakitangan". Sebaliknya sering dikumpulkan "pegawai" dalam satu kategori dan "kakitangan" dalam kategori yang lain.

Sering juga aku sedari bahawa pegawai ini merasakan diri mereka seperti dewa yang perlu sentiasa dihormati oleh orang bawahan mereka. Ironinya, kalau tidak kerana orang bawahan, mereka takkan kemana.

Aku beri contoh mudah; kalau seorang pegawai pergi bermesyuarat di hotel dan ada penginapan di hotel tersebut, mereka akan dapat sebuah bilik seorang. Ada kalanya mereka akan bawa anak beranak mereka bersama. Itu tiada sesiapa pun yang akan persoalkan (kamu berani ke?).  Namun kalau kakitangan bawahan yang melakukan perkara yang sama, kamu boleh lihat pegawai menjadi seperti singa menerkam.

Anggota kerajaan sentiasa diingatkan agar menjadi pekerja yang berdedikasi dan berintegriti. Cuma apa yang berlaku sekarang adalah itu semua dimaksudkan kepada kakitangan bawahan semata-mata. Sedang pegawai kita lihat penuh denga ego dan berasakan diri mereka amat hebat hingga tidak boleh dipersoalkan oleh orang bawahan. Mereka boleh mengugut orang bawahan dengan pelbagai tindakan dengan niat menimbulkan rasa takut dan hormat.

Serius, aku fikir dasar sebegini amat buruk dan penuh cacat cela. Aku sering bayangkan utopia dimana tiada lagi istilah pegawai dan kakitangan. Cuma ada golongan karyawan yang melakukan kerja dengan penuh jujur dan berintegriti. Mereka dibayar kerana kemampuan dan keupayaan mereka, bukan pangkat dan darjat mereka. Mereka dibayar setimpal dengan kehebatan mereka melakukan kerja. Itu yang sepatutnya. Itu yang wajar berlaku.

Sudah sampai masa kita sedar, kita bekerja dalam satu organisasi yang sama dan menggerakkan organisasi tersebut. Tidak perlu lagi ada istilah pegawai dan kakitangan. Sebaliknya hanya perlu wujud "rakan sekerja". Mereka dianggap setaraf dalam semua segi dan dinilai berdasarkan kemampuan mereka. Bukan lagi kerana mereka ada segulung ijazah dan berjaya mendapat jawatan tinggi.

Memanglah hidup ini begitu, yang berjaya akan mendapat lebih. Tapi, kalau mereka ini sekadar menggunakan segulung ijazah mereka untuk mendapat jawatan pegawai kemudian tidak tahu langsung menjalankan tugas mereka, apa gunanya?

Melalui pengalaman berada dalam mesyuarat bersama ramai pengarah dan pegawai ini, aku sedar, tidak semua mereka itu hebat. Cuma nasib di awal dulu mereka berjaya dalam pendidikan sehingga mereka dapat merebut jawatan yang mereka sandang sekarang. Untunglah mereka kerana berjaya dalam pendidikan. Ada juga manusia yang sering gagal dalam pendidikan tetapi berjaya. Cuma, peluang itu jarang kita nampak di Malaysia ini yang masih pentingkan segulung ijazah sebagai bukti kehebatan manusia.

Ulasan

  1. Anonymous5:52 PTG

    Bagus Bro..jadi apabila kamu di atas nanti...kamu lebih faham orang bawahan....yang paling penting..sama2 saling hormat menghormati....jauhi sombong diri..sentiasa amanah

    BalasPadam
  2. bak kater wonder pet...ape yg penting? kerjasama...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon