Langkau ke kandungan utama

Masih Dengan Roda

Dulu aku suka filem Notting Hill. Biar apa pun orang nak kata, aku tetap suka.

Sekarang aku suka The Holiday. Biar apa pun orang nak kata, aku tetap suka.

Tidak perlu aku bersinopsis. Kamu tonton sendiri.

Sebenarnya mungkin ada beberapa watak dalam kedua-dua filem itu yang aku boleh 'identify' seperti hampir sama dengan apa yang aku alami atau hampir sama seperti diri aku sendiri. Miles contohnya, mempersoalkan kenapa beliau sering jatuh hati kepada orang yang salah. Orang yang dia sendiri yakin, entah apa yang mereka nampak terhadap dirinya.

Begitu juga aku. Kadang-kadang, terfikir. Apa yang orang lain nampak pada aku, terutamanya orang yang aku suka? Sebab itu selalu saja aku biarkan mereka berlalu. Sedar-sedar, aku seperti terlepas keretapi. Kuat mana pun wisel keretapi memanggil, roda sudah bergerak, dan aku tak mampu hendak mengejar lagi. Aku biarkan kerana aku tidak mahu akhirnya aku sedar, mereka tidak nampak apa-apa pada aku.

Mungkinlah, kerana aku takutkan 'rejection'. Hah! Rasanya memang ya pun. Tidak perlu nafikan lagi. Memang takut 'rejection'. Sebab sudah terlalu banyak sehingga aku jadi seperti fobia. Hendak dikata fobia, mungkin terlalu ekstrem bunyinya. Tiada perkataan yang sesuai.

Jadi selalunya, aku biarkan saja peluang-peluang aku berlalu. Sehingga pernah kena marah, sehingga pernah kembali ditanya,

"Kenapa tidak bersuara dulu?"

Aku bila berlaku begitu, akan tergamam. Bukan kerana ditanya. Tetapi kerana aku seperti tersedar dari mimpi.

"Ah, aku tak tahu pun kau juga suka aku..." Begitu selalunya terlintas di hati.

Kemudian kamu melihat mereka bahagia. Sigh...

Ketika itu, hendak saja kamu lari jauh dan duduk di suatu sudut tanpa sesiapa dapat melihat. Kemudian kamu menangis dan bersedih. Mungkin geram dan marah terhadap diri sendiri. Kalau terlambat itu cuma masa, ketika itu sebenarnya dirasakan kamu sudah mati. Tidak ada motif untuk kamu terus bernafas. Atau makan, atau tidur... Atau apa saja.

Lama kemudian, barulah kamu kembali bangun. Sedar, hidup ini jauh lebih besar dari itu semua.

Dan kamu lakukan perkara yang sama. Kembali.

Berulang-ulang hinggalah kamu jadi seperti aku. Tidak lagi berani mempunyai perasaan. Kerana mental kamu pasti berkata,

"Kelak akan kembali seperti dulu..."

Maka, bagaimana lagi harus kamu lakukan agar hidup kamu lebih bahagia?

Ulasan

  1. Anonymous2:42 PG

    *sigh*

    -ayp

    BalasPadam
  2. Anonymous2:43 PG

    eh..thanks patutnya..

    BalasPadam
  3. Anonymous3:06 PG

    The Holiday yang Kate Winslet dan Diaz tukar rumah tu ke? Pelik rasanya kalau karektor dlm citer ni yang awak guna utk buat perbandingan dlm hidup awak. Hmmm bukan pelik, tapi kagum la saya dengan daya ingatan awak. Kalau betul cerita The Holiday yang dimaksudkan, karektor 2 perempuan tu kuat sangat sampai saya tak berapa ingat ttg kisah sedih si Miles ni.
    Dah banyak kali saya baca orang komen2 pada awak, yang awak tu yang merendah diri sangat. Saya pasti la ramai perempuan2 lain, mcm saya, minat pada awak. Tapi entah kenapa awak tak nampak, maka awak tak approach. Atau awak rasa awak tak cukup sempurna untuk mereka. Atau entah apa lagi alasan yang ada ye? Slow? Walaupun zaman dah berubah, dunia semakin maju, setengah2 perkara masih tidak berubah. Ada perempuan masih takut dikatakan 'Perigi cari timba". Maybe ada perempuan ada cuba approach awak. Tapi awak tu sukar la nak didekati. Tak beri peluang orang dekati awak. Agaknya awak hanya approachable pada orang2 yang awak minat je. Yang awak nampak sempurna. Saya pun penat nak dekati awak dulu.. ha ha.. baik mcm ni..tak perlu hadapi rejection.. ;)

    BalasPadam
  4. ayp dan idan ...
    mungkin takdir korang tuk bersama?

    BalasPadam
  5. Anonymous9:19 PTG

    Buat solat istikharah baru ikut rasa hati...insyaALLAH selamat..

    BalasPadam
  6. Anonymous11:57 PTG

    Aliah, saya gagak Idan helang :) - ayp

    BalasPadam
  7. ayp ..
    interesting .. tapi gagak dan helang masih boleh terbang bersama ..

    BalasPadam
  8. sy merasakan idan sudah terlalu lama berseorangan hingga mungkin dh selesa dgn keadaan tu..mungkin juga tidak.

    BalasPadam
  9. sy merasakan idan sudah terlalu lama berseorangan hingga mungkin dh selesa dgn keadaan tu..mungkin juga tidak.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon