Langkau ke kandungan utama

Laptop Aku Guna ReadyBoost

Lagi... Aku terasa hendak menulis (mentang-mentang jari sudah pulih).

Dari siang tadi aku hendak bercerita mengenai laptop yang sedang aku guna. Aku beli pada September lalu. Sudah aku ceritakan sebelum ini; jenama Compaq siri paling rendah. Aku cuma upgrade RAM dari 1GB kepada 2GB. Tidak boleh pergi lebih jauh daripada itu kerana spesifikasi tersedia sudah meletakkan limit kepada 2GB saja. Pernah aku cuba di kedai tetapi tidak mendatangkan apa-apa hasil.

Aku juga sudah tukarkan OS kepada Windows Vista Ultimate. Aeroglass berfungsi dengan baik. Aeroglass? Kalau kamu juga menggunakan Windows Vista Ultimate, lihat pada taskbar. Kalau ianya lut sinar, itu adalah ciri-ciri Aeroglass. Satu lagi cara, klik butang WINDOWS, hold dan klik pula butang TAB. Apa jadi? Kalau ada sesuatu yang menarik berlaku, maknanya PC/laptop kamu memang boleh menggunakan Aeroglass. Estetika saja, jadi kamu tidak perlu risau kalau kamu tidak boleh melakukannya.

Sehingga saat ini, aku masih tidak ada masalah dengan laptop ini kecuali sedikit DVD reader yang sedikit cerewet. Belum pernah 'hang' dan belum lagi diserang virus walau aku cuma menggunakan perisian antivirus AVG yang diperolehi secara percuma di internet.

Beginilah, tidak susah menjaga PC/laptop sebenarnya. Pertama kamu perlu faham, PC/laptop adalah bodoh. Tidak boleh berfungsi sendiri tanpa kamu. Jadi, kawalan sepenuhnya terletak kepada kamu. Apa yang kamu install dan cara kamu guna PC/laptop kamu akan mempengaruhi keadaannya nanti.

Beberapa tips mudah penjagaan/penggunaan untuk kamu yang memiliki PC/laptop:
  1. Jangan overload sistem kamu. Kalau boleh, buang segala perisian yang kamu 99% takkan guna. Buang juga perisian yang tidak perlu yang tertenggek di taskbar kamu. Sekiranya kamu tidak online di Yahoo Messenger, exit terus. Ia dapat menjimatkan ruang RAM kamu. Kalau masih ada ikon Yahoo Messenger yang sedang tidur di taskbar kamu, itu bermakna RAM kamu masih sedang digunakan.
  2. Buang juga perisian estetika yang walau nampak cantik tetapi sebenarnya merugikan RAM kamu. Seperti virtual taskbar, Sidebar, fancy bar (ala Mac OSX) dan segala mak nenek yang sebenarnya amat-amat merugikan RAM kamu. Kalau orang kata ianya tidak makan RAM dan tidak mengganggu sistem kamu, orang itu buta IT. Full stop.
  3. Install apa yang perlu dan apa yang kamu akan selalu guna saja. Contohnya pemain MP3 (MP3 player). Kamu tidak perlu install WinAmp, Sonique (ada lagi ke?) atau iTunes sekaligus. Satu perisian cukup. Kalau kamu suka fancy dan suka skin, guna saja WinAmp. Kalau kamu suka teratur dan cool, err... iTunes. Begitu juga dengan pemain video. Bagi aku, VLC sudah memadai. Kalau hendak menonton video realplayer, mungkin boleh install 123 Player. Begitu juga antivirus. Install satu antivirus cukup. Install lebih dari satu antivirus, mereka akan saling salah menyalahkan. Apa tidaknya, virus vault antivirus A akan dikesan sebagai pembawa virus bagi antivirus B. Begitu sebaliknya.
  4. PASTIKAN, setiap pendrive, floppy disk (masih ada?) atau external HDD di siasat (scan) dulu oleh antivirus sebelum dibenarkan beroperasi. Jangan terus cucuk masuk dan guna saja. Itu memang cari nahas. Kamu tidak tahu dari ceruk mana semua benda tersebut tiba.
  5. Sejukkan sentiasa. Itulah masalahnya, PC/laptop ini amat manja. Suka sejuk sepanjang masa. Kalau kamu guna laptop, dapatkan cooler yang kamu boleh letak di bawah laptop. Kalau kamu guna PC, pastikan ada ruang untuk pengaliran udara panas keluar dan udara sejuk masuk. Atau kamu pasang cooler yang besar. Alternatif itu lebih mahal.
  6. Beli Macbook/iMac... hehe.
Ada banyak kaedah dan cara untuk penggunaan/penjagaan PC/laptop yang berkesan. Boleh cari di internet. Aku malas sangat hendak menulisnya di sini. Cuma ada satu tips mudah untuk meningkatkan kuasa memori laptop kamu, sekiranya kamu beli laptop murah yang RAM terhad kepada 2GB saja. Kalau kamu guna Windows Vista, ada satu aplikasi yang diberi nama ReadyBoost. Kalau kamu ada pendrive atau memory card yang berkapasiti lebih 1GB (aku fikir ianya lebih logik daripada aku cadangkan sekadar 512MB) yang kamu tidak guna, cucuk masuk ke slot yang berkaitan di laptop kamu dan kemudian tunggu.

Windows akan tanya sama ada kita mahu Speed Up My System atau tidak. Pilih saja ya dan set pendrive atau memory card kamu sebagai memori tambahan kepada sistem. Ianya agak berkesan mengikut pengalaman aku. Boleh terasa ReadyBoost meningkatkan keupayaan sistem walau sedikit. Aku suka main games SimCity 4 dan kalau hanya guna 2GB memori yang ada dalam sistem, permainannya agak terganggu dan tersangkut. Tetapi bila aku tambah memori card (SD Card kapasiti 2GB), games tersebut berjalan dengan lancar pada setting biasa. Menarik. Cubalah. Lagipun pendrive dan memory amat murah sekarang. Ianya lebih murah daripada 1GB RAM biasa untuk laptop (RM50).

Sehingga di lain siaran, terima kasih. :-P


Ulasan

  1. Anonymous3:49 PTG

    Glad to hear abt yr finger. Tu yg ceria sgt tu?

    BalasPadam
  2. Biasa je. Ceria ke?

    BalasPadam
  3. Hi... nampaknya anda cari blog saya. Itu blog saya yang dah tertinggal kerana kesuntukan waktu atau mungkin terlupa. Ada juga blog yang baru saya cuba.
    http://wan08.blogspot.com/
    Itu pun tak tau sampai bila ... masalah saya kalau dah tertinggal payah nak aktif semula.

    BalasPadam
  4. Saya pernah tinggal blog ini dua tahun... :-)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…