Langkau ke kandungan utama

Laptop Aku Guna ReadyBoost

Lagi... Aku terasa hendak menulis (mentang-mentang jari sudah pulih).

Dari siang tadi aku hendak bercerita mengenai laptop yang sedang aku guna. Aku beli pada September lalu. Sudah aku ceritakan sebelum ini; jenama Compaq siri paling rendah. Aku cuma upgrade RAM dari 1GB kepada 2GB. Tidak boleh pergi lebih jauh daripada itu kerana spesifikasi tersedia sudah meletakkan limit kepada 2GB saja. Pernah aku cuba di kedai tetapi tidak mendatangkan apa-apa hasil.

Aku juga sudah tukarkan OS kepada Windows Vista Ultimate. Aeroglass berfungsi dengan baik. Aeroglass? Kalau kamu juga menggunakan Windows Vista Ultimate, lihat pada taskbar. Kalau ianya lut sinar, itu adalah ciri-ciri Aeroglass. Satu lagi cara, klik butang WINDOWS, hold dan klik pula butang TAB. Apa jadi? Kalau ada sesuatu yang menarik berlaku, maknanya PC/laptop kamu memang boleh menggunakan Aeroglass. Estetika saja, jadi kamu tidak perlu risau kalau kamu tidak boleh melakukannya.

Sehingga saat ini, aku masih tidak ada masalah dengan laptop ini kecuali sedikit DVD reader yang sedikit cerewet. Belum pernah 'hang' dan belum lagi diserang virus walau aku cuma menggunakan perisian antivirus AVG yang diperolehi secara percuma di internet.

Beginilah, tidak susah menjaga PC/laptop sebenarnya. Pertama kamu perlu faham, PC/laptop adalah bodoh. Tidak boleh berfungsi sendiri tanpa kamu. Jadi, kawalan sepenuhnya terletak kepada kamu. Apa yang kamu install dan cara kamu guna PC/laptop kamu akan mempengaruhi keadaannya nanti.

Beberapa tips mudah penjagaan/penggunaan untuk kamu yang memiliki PC/laptop:
  1. Jangan overload sistem kamu. Kalau boleh, buang segala perisian yang kamu 99% takkan guna. Buang juga perisian yang tidak perlu yang tertenggek di taskbar kamu. Sekiranya kamu tidak online di Yahoo Messenger, exit terus. Ia dapat menjimatkan ruang RAM kamu. Kalau masih ada ikon Yahoo Messenger yang sedang tidur di taskbar kamu, itu bermakna RAM kamu masih sedang digunakan.
  2. Buang juga perisian estetika yang walau nampak cantik tetapi sebenarnya merugikan RAM kamu. Seperti virtual taskbar, Sidebar, fancy bar (ala Mac OSX) dan segala mak nenek yang sebenarnya amat-amat merugikan RAM kamu. Kalau orang kata ianya tidak makan RAM dan tidak mengganggu sistem kamu, orang itu buta IT. Full stop.
  3. Install apa yang perlu dan apa yang kamu akan selalu guna saja. Contohnya pemain MP3 (MP3 player). Kamu tidak perlu install WinAmp, Sonique (ada lagi ke?) atau iTunes sekaligus. Satu perisian cukup. Kalau kamu suka fancy dan suka skin, guna saja WinAmp. Kalau kamu suka teratur dan cool, err... iTunes. Begitu juga dengan pemain video. Bagi aku, VLC sudah memadai. Kalau hendak menonton video realplayer, mungkin boleh install 123 Player. Begitu juga antivirus. Install satu antivirus cukup. Install lebih dari satu antivirus, mereka akan saling salah menyalahkan. Apa tidaknya, virus vault antivirus A akan dikesan sebagai pembawa virus bagi antivirus B. Begitu sebaliknya.
  4. PASTIKAN, setiap pendrive, floppy disk (masih ada?) atau external HDD di siasat (scan) dulu oleh antivirus sebelum dibenarkan beroperasi. Jangan terus cucuk masuk dan guna saja. Itu memang cari nahas. Kamu tidak tahu dari ceruk mana semua benda tersebut tiba.
  5. Sejukkan sentiasa. Itulah masalahnya, PC/laptop ini amat manja. Suka sejuk sepanjang masa. Kalau kamu guna laptop, dapatkan cooler yang kamu boleh letak di bawah laptop. Kalau kamu guna PC, pastikan ada ruang untuk pengaliran udara panas keluar dan udara sejuk masuk. Atau kamu pasang cooler yang besar. Alternatif itu lebih mahal.
  6. Beli Macbook/iMac... hehe.
Ada banyak kaedah dan cara untuk penggunaan/penjagaan PC/laptop yang berkesan. Boleh cari di internet. Aku malas sangat hendak menulisnya di sini. Cuma ada satu tips mudah untuk meningkatkan kuasa memori laptop kamu, sekiranya kamu beli laptop murah yang RAM terhad kepada 2GB saja. Kalau kamu guna Windows Vista, ada satu aplikasi yang diberi nama ReadyBoost. Kalau kamu ada pendrive atau memory card yang berkapasiti lebih 1GB (aku fikir ianya lebih logik daripada aku cadangkan sekadar 512MB) yang kamu tidak guna, cucuk masuk ke slot yang berkaitan di laptop kamu dan kemudian tunggu.

Windows akan tanya sama ada kita mahu Speed Up My System atau tidak. Pilih saja ya dan set pendrive atau memory card kamu sebagai memori tambahan kepada sistem. Ianya agak berkesan mengikut pengalaman aku. Boleh terasa ReadyBoost meningkatkan keupayaan sistem walau sedikit. Aku suka main games SimCity 4 dan kalau hanya guna 2GB memori yang ada dalam sistem, permainannya agak terganggu dan tersangkut. Tetapi bila aku tambah memori card (SD Card kapasiti 2GB), games tersebut berjalan dengan lancar pada setting biasa. Menarik. Cubalah. Lagipun pendrive dan memory amat murah sekarang. Ianya lebih murah daripada 1GB RAM biasa untuk laptop (RM50).

Sehingga di lain siaran, terima kasih. :-P


Ulasan

  1. Anonymous3:49 PTG

    Glad to hear abt yr finger. Tu yg ceria sgt tu?

    BalasPadam
  2. Biasa je. Ceria ke?

    BalasPadam
  3. Hi... nampaknya anda cari blog saya. Itu blog saya yang dah tertinggal kerana kesuntukan waktu atau mungkin terlupa. Ada juga blog yang baru saya cuba.
    http://wan08.blogspot.com/
    Itu pun tak tau sampai bila ... masalah saya kalau dah tertinggal payah nak aktif semula.

    BalasPadam
  4. Saya pernah tinggal blog ini dua tahun... :-)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon