Langkau ke kandungan utama

Seharian

China Doll

Aku gelarkan seorang PA di pejabat, China Doll. Dia potong rambut pendek di hadapan dan biarkan panjang di belakang. Cute, memang macam anak patung. Minggu lepas bila jumpa dia setelah lama bercuti, dia tunjukkan sebiji jerawat di pipi.

"Tengok ni, jerawat! Teruknya."
"Alah, comel lagi."

Itu je aku mampu jawab. Dia sudah hampir setahun diet tidak makan nasi. Beratnya dari 60 kilo lebih turun menjadi 40 kilo lebih. Kira, sumber inspirasi aku untuk turunkan berat badan juga. Tapi buat masa sekarang, aku semakin banyak makan.

Mungkin kerana aku tidak cukup tidur.

Alasan.

Esok aku mahu cakap kepada PA supaya pakai cheong-sam. Baru jadi China Doll betul. Hah!

Telefon

"Awak, sejak ada dia, call saya pun tak nak."
"Ye ke? Awak tu yang selalu takde."

Kemudian aku periksa telefon bimbit. Kali terakhir aku terima call, kelmarin. Pakcik yang telefon. Kali terakhir terima sms, petang tadi dari kampung. Memang aku tidak ramai kawan rupanya. Atau kawan-kawan aku sengaja malas telefon aku. Baiklah, aku pun malas telefon kamu lagi.

Merajuk lah tu kononnya.

Kadang-kadang aku menyesal juga beli telefon bimbit ratusan ringgit. Kalau aku terima 2 - 3 panggilan sehari atau terima 2 - 3 sms sehari, boleh kata berbaloi jugalah. Tapi hendak terima panggilan atau sms sekali sehari pun susah. Baik saja aku pakai telefon bimbit murah yang boleh aku buang sekiranya tidak diperlukan.

Kamu atau apa perkara paling aktif aku buat dengan telefon?
  1. Jadi jam loceng mengejut aku bangun pagi (sejak akhir-akhir ini sentiasa gagal);
  2. Jadi kalendar; dan
  3. Main games Paris Hilton's Diamond Quest. Hahaha.
Oh, tunggul kayunya aku ini.

Pasang Komputer

Bos datang ke kubikel sebelum dia balik. Dia tunjukkan aku sekeping kertas bertulis spesifikasi komponen komputer dan anggaran harganya. Aku memang tahu dia mahu beli komputer baru. 

Spesifikasi dan harga yang diberikan oleh seorang rakan pejabat tu (yang sibuk membuat promosi pemasangan komputer dengan harga paling menarik di pasaran - kata dia lah) agak mahal dari sepatutnya. Mungkin dia sudah kira sekali dengan kos waranti (bukan gerenti ye).

Lalu aku tunjukkan price-list dari Lowyat.net dan menerangkan kepada bos apa perkara yang perlu diberi perhatian bila beli komputer. Dalam hati hendak saja aku suruh dia beli iMac, selesai kerja. Tapi rasanya bos lebih selesa dengan komputer biasa. Jadi aku katalah pada dia, yang penting RAM tinggi dan barang bila pasang, boleh berfungsi dengan baik. Kalau dulu semasa aku buat bisnes pasang komputer, setiap komputer yang siap dipasang aku akan biarkan beroperasi dan menjalankan set-set ujian selama 24 jam untuk memastikan ianya stabil dan berfungsi dengan baik. Barulah selepas itu aku serahkan kepada pelanggan.

Aku tidak tahu cara orang lain. Jadi aku berikan spesifikasi mudah kepada bos;
  • Prosesor - Intel Core 2 Duo E4700 dengan 3MB L2 Cache dan 1066MHz BUS. Aku terangkan cache tu seperti memori juga, lagi besar lagi bagus dan BUS tu seperti highway, lebih laju, lebih bagus. Basic orang biasa nak tahu. Tidak perlu teknikal sangat. RM400
  • Motherboard - aku suruh cari jenama Asus (kerana aku tahu ianya baik) dengan harga anggaran sekitar RM200 - RM250. Kurang daripada itu, kita sebenarnya beli barang lama. Lebih daripada itu, tidak berbaloi kalau sekadar hendak buat word processing dan surfing internet.
  • RAM - Dua keping 2GB DD2 800MHz (total = 4GB). Lebih daripada itu, tidak ada guna untuk Windows XP dan Vista. DDR2 1066MHz masih mahal. RM140
  • Sound Card dan Graphic Card terbina dalam (bos cuma mahu surfing dan buat word processing)
  • 320GB HDD SATA2 - Ikutkan bagi aku agak kecil buat masa sekarang tapi dengan harga cuma RM165, ianya cukup berbaloi. Aku yakin bos takkan simpan movies dalam hard disk.
  • DVD RW - Dengan harga sekitar RM80 - RM100, sudah boleh dapat yang baik.
  • Floppy Disk - Perlu lagi ke?
  • Casing - Kerana spesifikasi yang dikehendaki agak rendah, maka casing tidak perlu gila-gila mahal. Biasa saja pun sudah cukup. RM150
  • Monitor - LCD sekarang sudah murah. 19" boleh dapat bawah RM500. Mana ada orang offer LCD 14" lagi sekarang? Gila apa?
Itu saja perkara asas yang perlu untuk pasang sebuah komputer yang okay. Anggaran kos, tidak lebih RM1200, kalau tidak termasuk monitor.

Bos kata dia akan pulang dan fikir balik. Isk, kesian juga. Aku pun tidak boleh nak serang rakan pejabat tak tentu pasal. Itu bisnes dia. Tapi aku rasa harga yang dia beri tidak berbaloi. 

Ulasan

  1. Anonymous3:25 PG

    Boleh advise, saya ada toshiba n100. Kt mana dan anggaran brp harga external cd-rw yg sesuai? -ayp

    BalasPadam
  2. Rasanya, baik terus beli external DVD writer saja. Harga tidak lebih RM200. Ada yang full size (besar), murah sikit. Ada yang nipis, senang bawa sana sini, mahal sikit. So, ikut pilihan yang sesuai la. Brand apa, tak kisah sangat, tapi jangan langsung tak kenal. Biasanya, LiteOn, LG, Asus, Sony, Benq atau Samsung.

    Kalau di KL, cari di Low Yat. Kalau di Serdang, cari di The Mines.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…