Langkau ke kandungan utama

Seharian

China Doll

Aku gelarkan seorang PA di pejabat, China Doll. Dia potong rambut pendek di hadapan dan biarkan panjang di belakang. Cute, memang macam anak patung. Minggu lepas bila jumpa dia setelah lama bercuti, dia tunjukkan sebiji jerawat di pipi.

"Tengok ni, jerawat! Teruknya."
"Alah, comel lagi."

Itu je aku mampu jawab. Dia sudah hampir setahun diet tidak makan nasi. Beratnya dari 60 kilo lebih turun menjadi 40 kilo lebih. Kira, sumber inspirasi aku untuk turunkan berat badan juga. Tapi buat masa sekarang, aku semakin banyak makan.

Mungkin kerana aku tidak cukup tidur.

Alasan.

Esok aku mahu cakap kepada PA supaya pakai cheong-sam. Baru jadi China Doll betul. Hah!

Telefon

"Awak, sejak ada dia, call saya pun tak nak."
"Ye ke? Awak tu yang selalu takde."

Kemudian aku periksa telefon bimbit. Kali terakhir aku terima call, kelmarin. Pakcik yang telefon. Kali terakhir terima sms, petang tadi dari kampung. Memang aku tidak ramai kawan rupanya. Atau kawan-kawan aku sengaja malas telefon aku. Baiklah, aku pun malas telefon kamu lagi.

Merajuk lah tu kononnya.

Kadang-kadang aku menyesal juga beli telefon bimbit ratusan ringgit. Kalau aku terima 2 - 3 panggilan sehari atau terima 2 - 3 sms sehari, boleh kata berbaloi jugalah. Tapi hendak terima panggilan atau sms sekali sehari pun susah. Baik saja aku pakai telefon bimbit murah yang boleh aku buang sekiranya tidak diperlukan.

Kamu atau apa perkara paling aktif aku buat dengan telefon?
  1. Jadi jam loceng mengejut aku bangun pagi (sejak akhir-akhir ini sentiasa gagal);
  2. Jadi kalendar; dan
  3. Main games Paris Hilton's Diamond Quest. Hahaha.
Oh, tunggul kayunya aku ini.

Pasang Komputer

Bos datang ke kubikel sebelum dia balik. Dia tunjukkan aku sekeping kertas bertulis spesifikasi komponen komputer dan anggaran harganya. Aku memang tahu dia mahu beli komputer baru. 

Spesifikasi dan harga yang diberikan oleh seorang rakan pejabat tu (yang sibuk membuat promosi pemasangan komputer dengan harga paling menarik di pasaran - kata dia lah) agak mahal dari sepatutnya. Mungkin dia sudah kira sekali dengan kos waranti (bukan gerenti ye).

Lalu aku tunjukkan price-list dari Lowyat.net dan menerangkan kepada bos apa perkara yang perlu diberi perhatian bila beli komputer. Dalam hati hendak saja aku suruh dia beli iMac, selesai kerja. Tapi rasanya bos lebih selesa dengan komputer biasa. Jadi aku katalah pada dia, yang penting RAM tinggi dan barang bila pasang, boleh berfungsi dengan baik. Kalau dulu semasa aku buat bisnes pasang komputer, setiap komputer yang siap dipasang aku akan biarkan beroperasi dan menjalankan set-set ujian selama 24 jam untuk memastikan ianya stabil dan berfungsi dengan baik. Barulah selepas itu aku serahkan kepada pelanggan.

Aku tidak tahu cara orang lain. Jadi aku berikan spesifikasi mudah kepada bos;
  • Prosesor - Intel Core 2 Duo E4700 dengan 3MB L2 Cache dan 1066MHz BUS. Aku terangkan cache tu seperti memori juga, lagi besar lagi bagus dan BUS tu seperti highway, lebih laju, lebih bagus. Basic orang biasa nak tahu. Tidak perlu teknikal sangat. RM400
  • Motherboard - aku suruh cari jenama Asus (kerana aku tahu ianya baik) dengan harga anggaran sekitar RM200 - RM250. Kurang daripada itu, kita sebenarnya beli barang lama. Lebih daripada itu, tidak berbaloi kalau sekadar hendak buat word processing dan surfing internet.
  • RAM - Dua keping 2GB DD2 800MHz (total = 4GB). Lebih daripada itu, tidak ada guna untuk Windows XP dan Vista. DDR2 1066MHz masih mahal. RM140
  • Sound Card dan Graphic Card terbina dalam (bos cuma mahu surfing dan buat word processing)
  • 320GB HDD SATA2 - Ikutkan bagi aku agak kecil buat masa sekarang tapi dengan harga cuma RM165, ianya cukup berbaloi. Aku yakin bos takkan simpan movies dalam hard disk.
  • DVD RW - Dengan harga sekitar RM80 - RM100, sudah boleh dapat yang baik.
  • Floppy Disk - Perlu lagi ke?
  • Casing - Kerana spesifikasi yang dikehendaki agak rendah, maka casing tidak perlu gila-gila mahal. Biasa saja pun sudah cukup. RM150
  • Monitor - LCD sekarang sudah murah. 19" boleh dapat bawah RM500. Mana ada orang offer LCD 14" lagi sekarang? Gila apa?
Itu saja perkara asas yang perlu untuk pasang sebuah komputer yang okay. Anggaran kos, tidak lebih RM1200, kalau tidak termasuk monitor.

Bos kata dia akan pulang dan fikir balik. Isk, kesian juga. Aku pun tidak boleh nak serang rakan pejabat tak tentu pasal. Itu bisnes dia. Tapi aku rasa harga yang dia beri tidak berbaloi. 

Ulasan

  1. Anonymous3:25 PG

    Boleh advise, saya ada toshiba n100. Kt mana dan anggaran brp harga external cd-rw yg sesuai? -ayp

    BalasPadam
  2. Rasanya, baik terus beli external DVD writer saja. Harga tidak lebih RM200. Ada yang full size (besar), murah sikit. Ada yang nipis, senang bawa sana sini, mahal sikit. So, ikut pilihan yang sesuai la. Brand apa, tak kisah sangat, tapi jangan langsung tak kenal. Biasanya, LiteOn, LG, Asus, Sony, Benq atau Samsung.

    Kalau di KL, cari di Low Yat. Kalau di Serdang, cari di The Mines.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon