Langkau ke kandungan utama

Ya, Aku Anti Rokok!

Tak payah cari, tiada fotografi terbaru. Siang tadi Isnin. Orang sibuk hari Isnin. Tunggu hujung minggu. Aku terfikir hendak merakam gambar flamingo di tasik Putrajaya. Kalau dapat dan kalau ada masa.

Malam, balik dari pejabat aku terus ke McDonald's. Itu saja yang boleh aku pergi dengan mudah. Beli makanan, baki duit dalam poket cuma RM2. Itu kerana sebelum ke McD, aku isi minyak kereta. Kalau tidak bolehlah aku beritahu aku ada berpuluh ringgit dalam poket. Jadi, biar sajalah baki RM2. Itu pun dalam hati masih menghasut suruh habiskan dengan membeli pie apple. Aku tidak mahu.

Lalu aku duduk makan sambil membaca majalah TopGear keluaran bulan Mac (yang keluar lewat Februari). Baru nak baca. Minggu lepas aku sudah beli keluaran bulan April, masih belum baca. Sambil melakukan dua perkara itu, aku juga membalas mesej seorang sahabat, yang kemudiannya sudi datang untuk turut sama makan. Lalu kami duduk makan dan berbual hingga jam 10 malam. Mungkin lebih sikit.

Sahabat baru aku ini bertanyakan satu soalan (ya, baru sebab itu pertama kali aku bertemu dengannya). Adakah aku merokok?

Pantas aku jawab tidak dan aku tambah, aku benci merokok dan mungkin, aku juga benci perokok. Benci bukan benci orangnya, lebih bersifat membenci perbuatannya itu, merokok. Realitinya, aku adalah seorang anti-rokok tegar. Aku pernah bising kepada ayah kerana tabiat merokoknya. Malah aku pernah sengaja sorokkan rokok beliau. Aku juga pernah menolak permintaannya untuk membeli rokok. Bila dia suruh aku beli, aku jawab,

"Suruh orang lain. Orang tak suka rokok."

Memang kurang ajar ye? Tapi ayah memang faham pendirian aku ketika itu. Cuma sekarang, kalau dia suruh beli, aku akan beli. Aku tidak akan menolak dan persoalkan tabiat ayah. Cuma aku sentiasa berharap, kalaulah dia tidak merokok sejak awal dulu, pasti dia akan jauh lebih sihat sekarang.

Entahlah, aku tidak nampak apa hebatnya merokok. Aku tidak nampak apa coolnya merokok. Aku rasa orang merokok adalah orang paling tidak cool kerana mereka perlu merokok untuk nampak cool. Which is stupid. Hisap paip mungkin ada sedikit suasana cool tetapi ianya adalah amat 'tua'. Begitu juga hisap shisha atau hookah. Apa jadah la... Si Dolmat main belon adalah jauh lebih cool.

Ada cara lain untuk melepaskan gian atau nampak cool tetapi merokok bukan salah satu darinya. Kalau ikut kehendak dan kalau aku diktator zalim, aku haramkan merokok serta tembakau sama seperti dadah diharamkan.

Esok lusa pasti aku akan digulingkan oleh perokok tegar...

Ulasan

  1. By the way. I hate people who are smoking too. Once I was in Turkey, one of my secular thinking friends told me,it is not hip and happening if a woman not smoking and they would not consider you as their clan or upper classes.

    So those who cover their heads are considered lower classes. Luckily we live in Malaysia ya.

    BalasPadam
  2. Bagus, idea + pandangan yg tegar dr seorg lelaki yg bencikan merokok. Membazir duit sahaja beli rokok tu. Saya sokong!

    BalasPadam
  3. waaa... selalu makan kat fast food ek? masak sendiri kan jimat sket... =)

    BalasPadam
  4. Masak sendiri? Jap... Masak tu apa dia?

    BalasPadam
  5. Azah - Perasan juga nick awak di Renny's blog. Selamat berkenalan.

    BalasPadam
  6. My dearest Idan,

    As you are well aware, I am a smoker, a heavy smoker. But you know I do not smoke to look or be cool (I am already cool).

    I admit it is a bad habit which is very difficult to shed. But I hope you don't hate me...

    Muah!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Malam Di Taman Tasik Titiwangsa

Sudah lama aku tidak membuat fotografi malam. Biasanya aku akan guna Canon EOS 400D aku kerana lebih baik kualitinya dan lebih hebat hasilnya. Memandangkan kamera tersebut sudah sedikit rosak dan juga pada malam semalam hanya kamera digital Sony CyberShot DCR-W350 saja yang berada di tangan, tiada pilihan selain cuba menggunakan kamera tersebut dan melihat hasilnya nanti.

Seperti yang dijangka, hasilnya kurang memuaskan. Begitu banyak noise yang terkandung dalam setiap gambar yang dirakam. Aku tidak menggunakan flash kerana mahu merakam suasna sebenar sekitar Taman Tasik Titiwangsa malam semalam.

Tanpa tripod, ianya lebih menyukarkan keadaan. Aku terpaksa menggunakan apa saja yang ada di sekeliling sebagai 'tripod sementara'.
 Satu perkara yang aku sedari, di sekitar Taman Tasik Titiwangsa, begitu ramai orang duduk berehat di sepanjang tasik. Cuma keadaan agak gelap kerana lampu yang ada tidak berfungsi. Suasana sedikit dicerahi dengan lampu jalan tidak jauh dari taman. Cahaya da…

Kereta Ku Lari Gagah Berani!

Aku memandu sebuah Perodua Kancil ke pejabat setiap hari bekerja. Perjalanan sejauh lebih 25km dari Bandar Sunway ke Putrajaya aku lalui seorang diri. Jadi pada fikiran aku, Kancil adalah kenderaan yang sesuai untuk jarak perjalanan dan jumlah isi pengguna di dalam kereta tersebut. Maksud aku, tidak perlu memandu sebuah MPV besar untuk ke pejabat jika setiap masa ianya hanya akan diisi dengan orang manusia.
Aku dan Zura sejak awal kenal sering berkata bahawa akan tiba masa kami memerlukan sebuah kenderaan baru. Zura mahukan sebuah MPV kerana mudah untuk membawa barang dan mungkin, membawa saudara mara ke sana sini. Praktikal dan berfikir secara logikal. Aku lebih sukakan sebuah kereta saiz sederhana kerana memikirkan 90% daripada masa penggunaan kereta itu nanti, aku atau Zura akan bersendirian memandunya.
Lagi pun, biras aku sudah membeli sebuah Proton Exora walaupun anak masih seorang. Nampak selesa dan bila balik berhari raya tempohari, Exora itu sangat membantu membawa kami ke sana …

Apple Mac - Cerita Aku 1

Aku pakai komputer jenama Apple di rumah dan di pejabat. Laptop MacBook Pro aku beli menggantikan laptop Acer Aspire (sudah dijual) dengan tujuan sebenar untuk kerja sampingan sebagai video editor dengan sebuah studio perkahwinan (DinaWedding). Aku sudah menggunakan Apple iMac di pejabat sejak penghujung 2006 lagi. Secara umumnya, banyak kerja aku melibatkan senireka grafik menyebabkan komputer Apple menjadi pilihan paling sesuai.

Aku pernah dan sering ditanya serta aku yakin di luar sana ramai juga yang ingin mengetahui kebaikan dan keburukan menggunakan komputer jenama Apple. Jadi aku fikir lebih baik aku kongsi pengalaman aku.

Komputer jenama Apple secara umumnya adalah komputer peribadi/workstation/server yang dibina dan dijual sendiri oleh syarikat Apple Inc. dan menggunakan sistem operasi (Operating System) jenama Mac OS. Suatu ketika dulu ada syarikat pengeluar komputer yang mengeluarkan komputer dengan menggunakan sistem operasi Mac OS namun begitu semenjak Steve Jobs (CEO dan p…