Langkau ke kandungan utama

Ya, Aku Anti Rokok!

Tak payah cari, tiada fotografi terbaru. Siang tadi Isnin. Orang sibuk hari Isnin. Tunggu hujung minggu. Aku terfikir hendak merakam gambar flamingo di tasik Putrajaya. Kalau dapat dan kalau ada masa.

Malam, balik dari pejabat aku terus ke McDonald's. Itu saja yang boleh aku pergi dengan mudah. Beli makanan, baki duit dalam poket cuma RM2. Itu kerana sebelum ke McD, aku isi minyak kereta. Kalau tidak bolehlah aku beritahu aku ada berpuluh ringgit dalam poket. Jadi, biar sajalah baki RM2. Itu pun dalam hati masih menghasut suruh habiskan dengan membeli pie apple. Aku tidak mahu.

Lalu aku duduk makan sambil membaca majalah TopGear keluaran bulan Mac (yang keluar lewat Februari). Baru nak baca. Minggu lepas aku sudah beli keluaran bulan April, masih belum baca. Sambil melakukan dua perkara itu, aku juga membalas mesej seorang sahabat, yang kemudiannya sudi datang untuk turut sama makan. Lalu kami duduk makan dan berbual hingga jam 10 malam. Mungkin lebih sikit.

Sahabat baru aku ini bertanyakan satu soalan (ya, baru sebab itu pertama kali aku bertemu dengannya). Adakah aku merokok?

Pantas aku jawab tidak dan aku tambah, aku benci merokok dan mungkin, aku juga benci perokok. Benci bukan benci orangnya, lebih bersifat membenci perbuatannya itu, merokok. Realitinya, aku adalah seorang anti-rokok tegar. Aku pernah bising kepada ayah kerana tabiat merokoknya. Malah aku pernah sengaja sorokkan rokok beliau. Aku juga pernah menolak permintaannya untuk membeli rokok. Bila dia suruh aku beli, aku jawab,

"Suruh orang lain. Orang tak suka rokok."

Memang kurang ajar ye? Tapi ayah memang faham pendirian aku ketika itu. Cuma sekarang, kalau dia suruh beli, aku akan beli. Aku tidak akan menolak dan persoalkan tabiat ayah. Cuma aku sentiasa berharap, kalaulah dia tidak merokok sejak awal dulu, pasti dia akan jauh lebih sihat sekarang.

Entahlah, aku tidak nampak apa hebatnya merokok. Aku tidak nampak apa coolnya merokok. Aku rasa orang merokok adalah orang paling tidak cool kerana mereka perlu merokok untuk nampak cool. Which is stupid. Hisap paip mungkin ada sedikit suasana cool tetapi ianya adalah amat 'tua'. Begitu juga hisap shisha atau hookah. Apa jadah la... Si Dolmat main belon adalah jauh lebih cool.

Ada cara lain untuk melepaskan gian atau nampak cool tetapi merokok bukan salah satu darinya. Kalau ikut kehendak dan kalau aku diktator zalim, aku haramkan merokok serta tembakau sama seperti dadah diharamkan.

Esok lusa pasti aku akan digulingkan oleh perokok tegar...

Ulasan

  1. By the way. I hate people who are smoking too. Once I was in Turkey, one of my secular thinking friends told me,it is not hip and happening if a woman not smoking and they would not consider you as their clan or upper classes.

    So those who cover their heads are considered lower classes. Luckily we live in Malaysia ya.

    BalasPadam
  2. Bagus, idea + pandangan yg tegar dr seorg lelaki yg bencikan merokok. Membazir duit sahaja beli rokok tu. Saya sokong!

    BalasPadam
  3. waaa... selalu makan kat fast food ek? masak sendiri kan jimat sket... =)

    BalasPadam
  4. Masak sendiri? Jap... Masak tu apa dia?

    BalasPadam
  5. Azah - Perasan juga nick awak di Renny's blog. Selamat berkenalan.

    BalasPadam
  6. My dearest Idan,

    As you are well aware, I am a smoker, a heavy smoker. But you know I do not smoke to look or be cool (I am already cool).

    I admit it is a bad habit which is very difficult to shed. But I hope you don't hate me...

    Muah!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon