Langkau ke kandungan utama

Sehari Di Utara

Ceritanya aku ke Kedah, menghantar adik sambung belajar. Aku bawalah kamera dengan lensa baru, kononnya mahu merakamkan gambar di sana. Tiba di sana, aku keluarkan badan kamera dan pasangkan lensa yang baru. Aku keluar dari kereta dan berjalan sambil memetik picu ON pada kamera. Gelap. Skrin tidak memaparkan apa-apa gambar. Mulanya aku fikir aku sudah tukar setting. Aku tekan beberapa butang. Masih tidak ada apa yang berlaku.

Aku buka selak ruang bateri. Kosong!

Aku tertinggal bateri kamera di Kuala Kangsar. Kurang asam! Akhirnya aku cuma dapat rakamkan suasana sekitar dengan lensa kamera telefon bimbit pada kadar 3.2MP sahaja. Kes naya betul.

Sedang cuaca di Kedah amat cantik dengan langit yang biru dan awan memutih seperti kapas. Sawah padi pula sedang mula ditanam kembali. Maka hijaunya amat memukau. Apa nak buat, lain kali sajalah.


Inilah lensa Tamron yang baru aku beli. Aku tidak mampu beli lensa original Canon. Sekali ganda lebih mahal. Lensa ini sudah cukup bagus bagi aku. Cuma vignette sering terjadi kalau tidak berhati-hati dengan setting.


Zoom maksima adalah 200mm. Sudah cukup buat masa ini. Aku sengaja beli lensa 18-200mm kerana aku malas untuk menukar lensa setiap kali aku mahu merakam gambar berlainan jarak. Dengan satu lensa begini, masa lebih jimat dan kerja lebih mudah.

Gambar bawah dirakam dengan kamera telefon bimbit aku. Suasana di sekitar Kolej Matrikulasi Kedah, tempat adik aku belajar. Cantik langit siang tadi.


Aku fikir masjid di tengah-tengah kolej ini adalah titik utama di dalam kolej. Imposing dan jelas. Cuma aku fikir, sebagai sebuah kolej umum dengan pelbagai bangsa dan agama di dalamnya, adalah tidak berapa adik bagi bangsa dan agama lain berada dalam suasana sebegini. Aku lihat bangsa asing (terutama perempuan) terpaksa memakai baju kurung untuk ke kuliah. Sama ada terpaksa atau rela hati, aku tidak pasti. Cuma aku fikir kita perlu jadi lebih liberal dan terbuka.


Itu cara terbaik untuk mewujudkan toleransi antara kaum. Bukan kita tidak boleh mendidik anak bangsa beragama Islam dalam suasana liberal. Malah aku fikir, mereka akan lebih matang dan lebih bijak membandingkan keadaan sekiranya diberi ruang.

Cuma aku lihat siang tadi ada satu perkara yang merunsingkan fikiran. Setiap kali aku memerhatikan sekeliling, pelajar yang berjalan sana sini akan berjalan mengikut bangsa mereka sendiri. Melayu dengan melayu, cina dengan cina dan india dengan india. Aku masih tidak nampak (setakat tadi) mereka bergaul mesra berlainan bangsa.

Kalau di kolej sebegini mereka sudah mewujudkan jurang antara kaum, apatah lagi bila mereka bekerja nanti.

Atau, kita sebenarnya sengaja tidak mahu menyatukan mereka?

Ulasan

  1. kat matrik ramai org melayu..ok lar ade masjid..lagipon,budak2 non-muslim boleh pegi tempat ibadah deme dgn kemudahan yg ade..kdg2 ade van dtg amik..emm,tak pe kan org2 bukan melayu pkai baju kurung..lagipon,deme boleh je pkai kemeje,skirt..ikut masing2 je nak pkai ape yg sopan ..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum.
    Saya rasa secara peribadi tak pernah ada masalah nak berkawan dengan mana-mana bangsa, sejak kecil hingga dewasa.

    Berdasarkan feedback kawan bukan melayu, katanya mereka ada kalanya rimas berkawan dengan orang melayu sebab ramai yang cuba mendesak untuk mengislamkan mereka.Pertanyaan seperti, hei ***, bila you nak masuk Islam, atau yang you still sembah patung buat apa? betul2 buat mereka tersinggung. Apatah lagi bila ada yang secara selamba gunakan lawak banggang seperti antara ular dengan keling, pukul keling dulu, dan lu cina lap *** pakai tisu langsung menyebabkan mereka hilang respek pada kita.

    Nak ajak orang masuk Islam, perangai sendiri tak macam Islam.

    Say one thing, do another. Habih camno?

    BalasPadam
  3. Durian Runtuh : Betul tu mereka boleh ikut cara kita. Mereka ada kemudahan lain. Tapi dalam erti kata lain, mereka perlu bertoleransi dengan kita. Bukan sebaliknya. Jadi, dari sudut itu, kita seperti meminggirkan mereka. Itu yang mereka sering nampak dan itu juga yang sering dipertikaikan oleh mereka. Patut ada cara lain yang lebih "mesra".

    Ain : Exactly. Kita sering sangat mendesak orang lain menjadi seperti kita hingga kita abaikan hati orang lain itu. Kita sebagai orang yang berpegang kepada Islam sebagai cara hidup sepatutnya tidak membezakan sesama manusia. Tidak kira siapa mereka.

    BalasPadam
  4. salam singgah...
    terima kasih atas pandangan anda terhadap kmk. km mengalu2kan pandangan dan ulasan. sememangnya baru tahun ni kami wajibkan semua pelajar tak kira bangsa dan agama memakai baju kurung sebagai pakaian rasmi ke kuliah. ada sebab yang mendorong kami berbuat demikian.
    saya sebagai salah seorang tenaga pengajar di kmk mengalu2kan pandangan dan kritikan untuk menjadikan kami lebih maju.insyaallah.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon