Langkau ke kandungan utama

Masjid Lama Kampung Kuala Dal, Kuala Kangsar


Ini adalah sebuah masjid lama di Kampung Kuala Dal, Kuala Kangsar, Perak. Ianya berhampiran dengan plaza tol Kuala Kangsar. Kalau keluar dari tol, belok ke kiri dan beberapa ratus meter di sebelah kiri, kamu akan jumpa masjid ini. Gambar di atas adalah gambar sebelum proses pemuliharaan oleh Jabatan Warisan Negara. Aku sungguh teruja bila mengetahui ada usaha untuk memulihara masjid ini.

Sejak kecil dulu aku lihat masjid ini semakin lama semakin buruk dan terbiar. Mungkin kerana telah dibina sebuah masjid batu di sebelahnya. Apabila aku pulang ke kampung tempohari, aku berkesempatan mengunjungi masjid ini yang sedang dipulihara. Aku puji usaha Jabatan Warisan Negara ini. Hasilnya boleh kamu lihat di bawah.

Struktur bangunan masjid yang sudah dipulihara (belum sepenuhnya) nampak kukuh.


Anyaman tepas yang digunakan sebagai dinding masjid. Cuma warnanya saja yang aku tidak berkenan. Sepatutnya warna yang digunakan perlu mengikut warna asal dan kalau tak salah aku warna asalnya (mengikut kata ayah aku - dia seorang bekas pelukis pelan) adalah gelap (aku rabun warna) seperti warna dinding tepas tradisional lain.


Papan tanda kerja pemuliharaan oleh Jabatan Warisan Negara.


Pintu untuk naik ke tingkat atas masjid.

Ini adalah usaha yang baik oleh pihak Jabatan Warisan Negara. Aku puji dan sokong projek sebegini. Tapi jangan pula tempelak fikir projek kebanyakkan untuk pulihara bangunan orang melayu sahaja. Lihat laman web mereka dan projek pemuliharaan yang sedang mereka laksanakan. Jelas, tiada pilih kasih.

Tahniah. Aku tidak sabar menunggu siapnya nanti masjid lama ini.

Ulasan

  1. bertahun-tahun aku lalu kat situ ingatkan rumah tradisional lama rupanya masjid yer..

    BalasPadam
  2. ya, aku dah singgah tengok masjid nie masa raya kedua (11 september 2010). masa tu aku baru balek dari Chandan dan nak ke Tepen balek la...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 2

Sambungan koleksi gambar MRSM Balik Pulau, circa 2003. Ini bas maktab suatu ketika dulu. Aku sudah tengok bas baru. Tapi bas lama ini sungguh manis kenangannya. Kami menyanyi gembira setelah muncul johan bolasepak under-15 dan under-18. Pergi berkelah di Batu Feringgi atau melawat Botanical Garden. Pergi trip ke MRSM Berseri dengan ditemani bumbung bas yang bocor. Ianya suatu kebanggaan dapat naik bas ini suatu ketika dahulu. Masa itu tidak semua sekolah ada bas sendiri. Jadi kira hebat la. Baru sekarang aku terperasan, bas tersebut ada iras-iras Penang Yellow Bus. Hmm... Padang. Kalau masa aku pergi tahun 2003 dahulu ada sign board tertulis, "Home of The Cougars", merujuk kepada pasukan ragbi maktab. Mungkin pada ketika itu ianya amat kuat. Memang ragbi masa zaman aku pun kuat juga, tapi tidak sehebat team bolasepak yang dibentuk sejak kami form 2. Sepanjang itu hingga ke form 5, kami tidak pernah tewas satu game pun (betul tak Carrie?). Jadi johan Under-15 dan Under-18 nege...

Singgah Sebentar

Entah kenapa, sejak beberapa hari kebelakangan, blog ini dikunjungi oleh lebih ramai orang. Kamu semua datang dari mana? Baca dan tengok sajalah apa yang ada di dalam ini ya. Cuma maaf, blog ini tidak ada gossip, gambar lelaki melayu bangga minum beer, lurah dada perempuan atau apa-apa saja perkara berbentuk sebegitu. Oh ya, kalau kamu yang masih lagi mencari laman web menjual tiket bas secara online, cuba Maraliner Entah, ramai betul yang datang ke sini kerana mencari laman web menjual tiket bas secara online. Google sajalah nama syarikat bas ekspres yang kamu tahu. Mungkin ada, mungkin tidak.  Aku suspek ramai antara pengguna internet tidak tahu cara mengguna enjin pencari seperti Google dan Yahoo!. Hmm... Ada sesiapa mahu keluarkan ebook cara-cara menggunakan enjin pencari Google dan Yahoo! atau lain-lain? Boleh buat duit jual ebook kepada orang ramai. Sekarang orang beli apa saja ebook. Itulah yang pelik. Sampai tips mudah mendapat kerja kerajaan pun dibuat ebook dan dijual. Malah ...

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l...