Langkau ke kandungan utama

Perjuangan Demi Apa?

Aku melihat dengan penuh tertarik usaha sesetengah pihak untuk berkempen "Menentang Penggunaan Nama Allah Oleh Golongan Bukan Islam" di dalam Facebook. Menariknya kerana mereka menggunakan Facebook, media yang kalau difikirkan balik, bukan milik orang Islam pun. Lebih menarik, setakat hari ini, ianya mempunyai lebih 110 ribu ahli. 110 ribu yang pastinya orang Islam dan lebih spesifik, majoritinya adalah berbangsa Melayu. Ramai.

Biar aku jelaskan di sini, aku tidak akan sertai mereka. Itu amat pasti. Kalau kamu perhatikan dengan teliti, moderator dan pemilik kumpulan ini adalah penyokong, malah orang penting dalam sebuah parti politik di Malaysia. Walaupun niat asas kumpulan ini adalah untuk memperjuangkan hak orang Islam, tetapi kalau kamu rajin baca satu per satu baris ayat yang tertulis di situ, jelas ianya ada motif politik, atau sekurang-kurangnya cuba mempengaruhi pandangan politik orang lain, terutamanya golongan atas pagar. Kalau mereka betul-betul ikhlas hendak memperjuangkan Islam, sepatutnya mereka buang jauh-jauh pegangan politik mereka dan hanya bertindak sebagai pejuang Islam sejati di situ.

Tetapi itu masih aku terima kerana pengaruh politik di Malaysia seperti yang kita tahu, amat-amat penting dalam menggerakkan sesuatu perkara.

Cuma yang agak membimbangkan adalah kenyataan yang dikeluarkan oleh sesetengah ahli kumpulan ini yang agak ekstrem; ada yang mengajak agar dilaksanakan jihad dengan mengangkat senjata (berperang), ada yang melaungkan mahu bom/bakar gereja dan ada yang mahu berkeras dengan golongan bukan Islam. Aku tahu, mereka ini adalah serpihan kecil dalam kumpulan besar yang sukakan keamanan dan kesejahteraan. Mereka adalah provokator dangkal yang hanya bijak melihat dari satu sudut pandangan saja. Tetapi baris-baris kata mereka ini disalin dan ditampal di laman web lain oleh orang bukan Islam sebagai bukti "tindakan ganas orang Islam" yang bakal orang bukan Islam hadapi nanti.

Secara ringkas, ada yang sudah menuduh kumpulan ini sebagai Taliban dan golongan ekstrem Islam. Mungkin ada antara kita yang tidak peduli atau suka apabila dilabelkan sebagai Taliban/Mujahideen kerana secara automatik di dalam fikiran kita, kita telah dianggap oleh orang lain sebagai pejuang jihad. Tetapi kita harus ingat, Taliban dan golongan ekstrem Islam tidak pernah mendapat tempat positif dalam masyarat dunia. Apabila kita dilabelkan sebegitu, banyak implikasi negatif yang timbul. Sementara kita berbangga dengan perjuangan kita, kita perlu sedar, kini kita dilihat 'volatile' dan dianggap pengganas hanya kerana segelintir daripada kita mengeluarkan kenyataan yang 'bebal' sebegitu.

Aku tetap hormat dengan pendirian lebih 110 ribu ahli kumpulan ini. Itu hak mereka. Tetapi gunakan platform ini untuk berjuang dengan lebih bijak dan lebih efisien. Sedang penganut agama lain pandai memanipulasi keadaan untuk dilihat 'baik' dan bersifat toleran, janganlah kita sebagai umat Islam menonjolkan diri kita sebagai ganas dan ekstrem. Ianya tidak akan menjadikan Islam sebagai cara hidup. Sebaliknya ianya akan menjadi alasan untuk 4/5 manusia di seluruh dunia menjadikan umat Islam sebagai musuh.

Berfikir sebelum bertindak. Bertindak dengan bijak. Jangan jadikan agama mainan politik (tidak kira apa saja pegangan politik kamu). Atau sekurang-kurangnya, tambahlah sikit ilmu pengetahuan. Jadi manusia yang tahu, jangan jadi manusia yang pura-pura tahu.

Ulasan

  1. Amalina11:25 PG

    yea,

    sy setuju. Ngara Islam spatutnya mmpunyi pemikir jauh lebih bijak ats sesuatu tindakan.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon