Langkau ke kandungan utama

Asma

Tolak tepi dulu kerja kerana otak sudah jammed. Memang agak stress dengan kerja, ditambah pula dengan ekspektasi bos yang melampau dan membandingkan dengan perkara yang bukan-bukan. Graphics design is art, and you cannot rush art.

10 hari merancang untuk menulis di blog ini. Hari ini aku memaksa diri mencuri waktu demi menenangkan jiwa dan gelodak hati akibat tekanan kerja.

Pertama, Qaseh disyaki doktor mengalami simptom-simptom berkaitan asma. Punca paling jelas adalah akibat beliau sering selsema dan batuk. Kesan dan selsema dan batuk berpanjangan ini yang menyebabkan asma berlaku. Kata doktor, ianya trauma dan badan cuba menghalang penyakit dari terus berlaku, sebaliknya menimbulkan masalah lain pula. Orang kata ianya berpunca dari sejuk (tidak pakai stokin waktu malam/tidur, udara sejuk dan lain-lain). Sebenarnya rumah kami tidak sejuk. Itu realitinya. Ada waktunya kami terpaksa pasang dua kipas semata-mata untuk tidak berpeluh ketika tidur. Bukan untuk sejuk, tetapi untuk tidak berpeluh.


Sebelum Qaseh mendapat asma, ada seorang doktor pakar yang menasihati kami agar memasang penghawa dingin di rumah supaya Qaseh lebih selesa. Kami tidak melakukannya. Tempohari setelah balik dari bercuti di Cameron Highlands, dua hari selepas itu barulah Qaseh mengalami asma buat pertama kalinya. Sebelum itu ketika di Cameron Highlands, beliau sangat sihat, walaupun sering tidur akibat pening melalui jalan yang berliku. Kami bawa ke klinik dan doktor membuat proses sedutan gas 'nebulizer'. Doktor juga membuat saranan agar mengelak tempat sejuk, kucing dan binatang berbulu, menyimpan karpet dan permainan yang berbulu serta pokok-pokok bunga dan habuk.

Kali ke dua terjadi ketika berada di Kuala Kedah minggu lepas. Kami sedari Qaseh terbatuk-batuk apabila berjumpa dengan doktor. Pada asalnya, tujuan utama kami berjumpa doktor tersebut adalah untuk meminta pandangan mengenai masalah selsema dan batuk Qaseh yang kerap berlaku. Tetapi bila tiba di dalam bilik doktor, kami sedari Qaseh sedang mengalami asma, walaupun tidak serius. Maka doktor terus memberi saranan agar dibuat proses 'nebulizer' selama dua hari berturut-turut dengan kekerapan 3 kali sehari.

Aku dan Zura menoleh kebelakang dan cuba mencari punca-punca berlakunya asma pada Qaseh. Sewaktu di Kuala Kedah, cuaca di sana adalah panas, kecuali di awal pagi ketika angin sejuk bertiup. Malah tidur malam pun, kipas tidak terus menghembus ke atas Qaseh. Cuma di kampung ada karpet, kucing, ayam, itik, lembu dan pokok kekabu di tepi rumah.

Aku fikir, Qaseh mengalami asma akibat alergi terhadap benda, bukan akibat cuaca yang sejuk. Buat beberapa ketika ini kami akan terus memantau keadaan Qaseh terutama ketika beliau bermain dengan benda-benda yang disyaki boleh mengakibatkan asma. Beliau juga sering bersin. Itu adalah antara tanda-tanda alergi. Tetapi secara faktanya, Qaseh menghidap asma akibat kesan selsema dan batuk yang sering berlaku keatasnya. Itu kata doktor.

Ubat? Buat masa ini kami hanya memantau dan jika serius, kami akan ke klinik atau hospital untuk proses nebulizer. Qaseh juga mandi sedikit lewat di waktu pagi dan lebih awal di waktu petang. Waktu tidur, kipas akan dipasang satu takuk lebih perlahan. Zura juga tidak menyapu bedak ke badan Qaseh.

Ada beberapa cara alternatif yang dicadangkan oleh rakan-rakan dan kenalan. Terima kasih. Ada yang kata, tidak perlulah terlalu metodik dan saintifik, menolak tradisi turun temurun. Terima kasih juga. Aku tidak menolak tradisi. Aku percaya setiap satunya ada kebaikan. Apabila ada cara tradisi yang dianjurkan, aku melihat juga dari perspektif saintifik perbuatan itu. Ya, kita boleh lihat sekiranya kita faham.

Doktor kata, dalam keadaan selepas enam bulan kelahiran, bayi akan mengalami penurunan daya tahan badan sehinggalah mencapai usia dua tahun. Itu adalah cabaran dan dugaan yang perlu kami hadapi dengan sabar dan tabah.

Bersambung...

Ulasan

  1. alah idan..sebenarnya apa yg berlaku kat anak kau tu sebenarnya satu simptom yang biasa..sebabnya simple aje..kahak dia tak boleh buang sendiri jadi bila dah pekat jadila asma..anak aku yg lelaki tu masa baya2 anak kau ni pun kerap masuk hospital sebab asma..alhamdulillah asma tu dah hilang bila usia makin meningkat...sabar aje la idan..tu la dia dugaan jadi ayah ngan mak ni..:)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon