Langkau ke kandungan utama

Cerita Tujuh Hari

Tempohari Qaseh dimasukkan ke wad di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Puncanya kerana batuk berterusan dan penafasannya terganggu (wheezing) seperti sedang mengalami lelah. Aku dan Zura sudah sedia maklum, sekiranya Qaseh mengalami selsema dan batuk, potensi untuk Qaseh diberi nebulizer adalah besar.

Namun begitu kali ini lebih membimbangkan. Ketika dibawa ke PPUM, suhu badan Qaseh mencecah 39 darjah selsius. Sangat tinggi dan berpotensi untuk terkena sawan. Setelah diberi nebulizer, doktor menasihati kami agar Qaseh diberi rawatan susulan di wad pedriatik. Maka selama tiga hari Qaseh dipantau dengan rapi oleh beberapa orang doktor dan jururawat. Aku terasa kagum melihat kegigihan para doktor dan jururawat di PPUM. Walaupun ada di antara mereka adalah doktor pelatih, namun dedikasi mereka tetap tinggi. Tidak seperti yang selalu digambarkan, tingkah perbuatan mereka terhadap Qaseh adalah lembut dan mesra. Sentiasa mengambil berat keadaan Qaseh dan kerana itu, aku ucapkan terima kasih kepada mereka.

Adakah Qaseh menghidap asma? Sebenarnya sebelum kanak-kanak berusia tiga tahun, adalah sukar hendak menentukan sama ada mereka benar-benar menghidap asma. Doktor sendiri tidak mahu meletakkan simptom yang dihadapi oleh Qaseh sebagai asma sebaliknya mereka kata ianya gangguan penafasan akibat jangkitan kuman yang berpunca dari batuk dan selsema. 

Memang begitu keadaan Qaseh sebenarnya. Sekiranya tidak selsema atau batuk, Qaseh tidak pernah alami kesukaran penafasan yang memerlukan dia mengambil nebulizer. Wheezing yang sering berlaku ketika Qaseh bernafas adalah berpunca daripada kahak yang terlalu banyak di saluran penafasan dan ruang paru-parunya. Setelah disedut beberapa kali di wad tempohari, syukur penafasan Qaseh kembali normal.

Orang ada kata, jangan biarkan Qaseh sejuk. Pakaikan pakaian yang tebal. Mereka perlu tahu yang Qaseh sangat mudah berpeluh, hatta dalam keadaan suhu bilik sekalipun. Apabila dia berpeluh, dia akan tidak selesa dan menarik-narik rambut dan bajunya. Qaseh paling tidak suka diselimutkan ketika tidur. Dia sendiri akan menolak selimut dari badannya. Rumah kami tidak ada penghawa dingin. Cuma kipas yang kelajuannya sekadar di nombor tiga. 

Masalah kedua Qaseh ketika dimasukkan ke wad adalah keadaan badannya yang sangat kurus, di bawah BMI ideal seorang bayi. Akibatnya, Qaseh telah dirujuk kepada pakar pemakanan (entah untuk kali ke berapa). Mereka sebenarnya sedikit pelik apabila mendengar dakwaan kami bahawa Qaseh adalah seorang yang sangat kuat makan. Dia sentiasa mahu makan setiap masa! Malah penjaga Qaseh juga pernah berkata bahawa Qaseh paling banyak makan berbanding orang lain.

Mungkin kerana Qaseh terlampau aktif menyebabkan peningkatan berat badan beliau tidak ketara. Jadi kami dinasihatkan supaya memberi makanan tambahan seperti susu khas dan vitamin kepada Qaseh. Iyalah. Kami akan lakukan, sama seperti yang pernah dinasihati sebelum ini. Semalam, jam 12 malam, tangan aku ditarik oleh Qaseh ke peti ais kerana dia masih lapar. Dia mahu makan sesuatu. Qaseh memang kuat makan!

Keluar dari wad pada hari Khamis, kami dinasihati doktor agar tidak membawa Qaseh ke tempat awam secara kerap untuk masa terdekat. Oleh kerana aku dan Zura keletihan menjaga Qaseh di PPUM, hari jumaat minggu lepas kami tidak terus kembali bekerja, sebaliknya berehat di rumah dan sempat kami melawat kedai makan sepupu Zura yang baru di buka di Ibu Kota.


====

Ahad tempohari, kerana kebosanan, aku mengajak Zura berehat di tepi pantai. Mulanya aku bercadang untuk ke Bagan Lalang. Aku lupa hari Ahad lalu ada perlumbaan akhir MotoGP di Sepang. Kami terdampar dalam kesesakan jalanraya sehingga sampai di simpang membelok ke Sepang. Alang-alang sudah begini keadaannya, baik kami terus ke Port Dickson saja, fikirku. Zura bersetuju.

Maka kami mengubah destinasi ke Port Dickson. Puas juga Qaseh bermain dengan air laut. Dia suka air maka air laut adalah sesuatu yang lebih menarik buatnya. Sedar keadaan Qaseh yang masih belum sihat sepenuhnya, kami membataskan waktu Qaseh bermain-main di tepi pantai walaupun dia meronta-ronta hendak terus bermain.

Kami teruskan perjalanan ke Alor Gajah, Melaka dan bermalam di rumah mertua kepada adik Zura. Sempatlah Qaseh bermain-main dengan dua orang sepupunya yang lain. Isnin kelmarin, barulah kami pulang ke rumah. Perjalanan yang tidak dirancang begini memang menarik. Lebih menarik jika dapat memandu di kawasan kampung atau jalan biasa yang berliku-liku. Terasa damai dan tenang setelah hampir seminggu menghadapi saat getir bersama Qaseh di PPUM. Ianya rehat yang kami sekeluarga perlukan. 

Sebelum itu, aku pernah merancang untuk pergi melancong dan menginap di hotel. Tetapi perjalanan yang dilalui dipenghujung minggu lalu adalah jauh lebih baik dan menggembirakan kami sekeluarga.

Semalam ketika orang ramai sibuk beraya di sana sini, aku mengecat dinding bilik tidur utama dan Zura mengemas bilik sebelah. Qaseh ada di mana-mana menyibukkan diri sesedap rasanya. Sempat aku bergurau dengan Zura,

"Zura, Abang terasa rumah ni makin sempit la. Qaseh ada di mana-mana sampai nak berjalan pun susah!"

Kami sama-sama ketawa.

I love my family.

Ulasan

  1. SALAM..NK TNYE LA SEDARE KENAL KE ARWAH KUMALAI SARI?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam,

      Sangat kenal. Arwah sahabat baik saya dan kami belajar sama di UiTM dulu.

      Padam
    2. kawan saya xde fb,dia ni kwn skola ngn arwah dr f1-f5. skola abdul rahman talib dan syah pekan. arwah berasal dr jengka kan?bru2 ny member sy nk cri arwah balik.last2 dpt tau dy da meninggal.itu ya mcm x caya.

      Padam
    3. Betul, dia dari Jengka. Dia meninggal tahun 1998 sebab sakit. Sempat jumpa dua minggu sebelum dia meninggal dunia.

      Padam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRSM Balik Pulau (Koleksi Foto) - Part 1

Malas pula hendak bercerita mengenai Homeroom. Baik aku tunjukkan koleksi gambar yang diambil pada tahun 2003 semasa reunion MRSM Balik Pulau ketika itu. Ada lagi gambar yang akan diupload kemudian nanti. Banyak. Aku fikir ada baik aku kembali kesana suatu hari nanti untuk aku ambil gambar yang lebih baik. Ini pun guna kamera digital Kodak 3.2 megapixel. Model di atas adalah Meor. Ini sebenarnya pada zaman aku dulu merupakan kaunter untuk segala pembayaran yang berkaitan dengan yuran pembelajaran maktab. Kalau tak salah aku ianya adalah sebanyak RM30 setiap bulan. Disini juga kami akan terima wang saku daripada MARA berjumlah RM25 bagi sesiapa yang layak. Segala keputusan, slip periksa dan apa saja urusan dengan pejabat, semuanya disini. Kaunter segera tepi tingkap. Ini sebenarnya pentas dalam dewan besar maktab. Aku masih ingat semasa menjadi 'sound engineer' untuk drama arahan Amron Roni. si Amron ni pernah jadi produser untuk rancangan sembang-sembang Chef Wan di TV9 tidak l

Cikgu Zul & SmartLearning

Cikgu Zul Kawan-kawan MRSM Balik Pulau hingga 1991, siapa pernah kenal dengan Cikgu Zulkifli Kassim (Cikgu Zul)? Beliau adalah antara pelopor SmartLearning di Malaysia suatu ketika dahulu dan aku adalah antara pelajar-pelajar yang bertuah dapat mempelajarinya dari pakar SmartLearning sendiri. Ada dua tiga orang lagi tenaga pengajar SmartLearning tapi aku sudah lupa nama mereka. Tapi aku sentiasa ingat Cikgu Zul. Berbadan besar tapi lembut tutur kata. Kali terakhir sebelum dia meletak jawatan sebagai guru di MRSM Balik Pulau, dia guna kereta Mitsubishi Galant besar. Pada masa pelajar lain sibuk dengan kaedah belajar biasa, kami di MRSM Balik Pulau sudah pun dilatih menggunakan kaedah SmartLearning; kaedah peta minda, kaedah study smart dan banyak kaedah-kaedah yang kalau masa sekarang, orang nampak biasa. Ya, aku ingat apabila aku ke UiTM (masa tu ITM) dan melukis awan-awan (peta minda) sebagai nota, member-member nampak pelik. Mereka fikir aku sedang buat ajaran sesat. Sebentar tadi ak

Mahu Beli Kamera DSLR? Baca Sini Dulu

Kebelakangan ini aku ditanya oleh beberapa orang rakan mengenai kamera DSLR (digital single-lense reflex). Seperti kamu sendiri sedia maklum, kamera DSLR adalah gajet terkini yang 'perlu' dimiliki. Orang ramai sudah tidak memandang kepada kamera digital biasa, sebaliknya terus ingin membeli DSLR. Mungkin kerana kamera DSLR yang tergantung di leher adalah cool atau pemilik itu benar-benar minat dengan fotografi, tidak dinafikan kamera DSLR semakin menarik minat ramai orang. Dulu, memang agak sukar untuk temui orang di sana sini memegang atau menggantung di leher sebuah kamera SLR yang besar 'gedabak'. Orang lebih selesa dengan kamera digital biasa yang boleh disimpan di dalam poket atau sarung. Ringan dan mudah. Tetapi mungkin kerana terdapat batasan keupayaan kamera digital biasa, maka DSLR sekarang semakin banyak kelihatan di tangan orang ramai. Satu lagi punca paling jelas, sebuah kamera DSLR sekarang boleh dimiliki dengan harga kurang RM2000. Model asas seperti Canon